Annons

Klart med ny vd för Gäsene mejeri

Claes Persson har utsetts till ny vd för Gäsene mejeri. Han kommer närmast från ett jobb inom it-branschen på det internationella företaget Epam, men är väl förankrad i Sjuhäradsbygden.
Ljung • Publicerad 28 augusti 2017 • Uppdaterad 30 augusti 2017
Claes Persson, ny vd för Gäsene mejeri, med ett urval av företagets ostar som har ställts i ordning i butiken i Ljung.
Claes Persson, ny vd för Gäsene mejeri, med ett urval av företagets ostar som har ställts i ordning i butiken i Ljung.Foto: Anne Engström

Claes Persson, 56 år, har ingen tidigare erfarenhet av livsmedelsbranschen, men han är uppväxt på en mjölkgård i Borgstena, där han bodde till han var 30 år, så viss insikt i branschen har han.

–Jag kan handmjölka en ko om det skulle bli aktuellt, men den erfarenheten kommer nog inte att behövas i min nya jobb, säger Claes Persson. Det finns massor av branschkunskap i företaget och styrelsen så min roll är att bidra med andra kunskaper.

Annons

Styrelseordförande Kjell-Åke Karlsson betonar Claes Perssons genuina engagemang och känsla för bygden, hans ledaregenskaper och breda insikt från andra branscher som det som avgjorde att han valdes till ny vd. Numera bor Claes Persson i Äspered och han tillträder det nya jobbet den 1 oktober.

Efter civilekonomexamen arbetade Claes Persson 15 år på Anderssons sågverk i Borgstena (numera Vida Timber) där han först var ekonomichef och sedan koncerncontroller. Sedan 1999 har han varit verksam i it-branschen som key account manager på det östeuropeiska bolaget Epam.

–Jag har jobbat med östeuropeer de senaste åren, men nu gör jag en total omsvängning och bli lokalt verksam i en helt ny bransch. Jag är framför allt en ledartyp som har varit idrottsledare inom fotboll och längdskidåkning sedan jag var klar med militärtjänsten. Jag bidrar med ledarskapet, men det är laget som vinner matcherna. Det gäller även på Gäsene mejeri.

Gäsene mejeri har investerat 15 miljoner kronor de senaste två åren för att möta efterfrågan på ost, bland annat en ny ysttank som ökar kapaciteten kraftigt, just nu med 30 procent men i förlängningen en fördubbling jämfört med dagens nivå. Företaget har även en 600 kvadratmeter nybyggd rationell paketeringsavdelning och investeringar har gjorts i automatisk styrning och fjärrövervakning av kritiska moment i ystningsprocessen.

Den största utmaningen som Claes Persson ser det är att göra Gäseneost mer känd utanför Sjuhärad. Om man kommer bara så långt som till Göteborg är den inte alls lika välkänd, utom möjligen bland dem som köpt specialprodukten ost med blåvitt omslag.

–En viktig uppgift för mig är att få ut budskapet att vi gör hushållsost av svensk mjölk till skillnad från mejerijättarna, säger han. Det är nästan bara Gäseneost som gör det och många konsumenter är inte medvetna om det. Köttbranschen har nått längre med att framhålla det svenska. Vår styrka är att vi arbetar med svensk och lokalproducerad råvara. Där hoppas jag att min bakgrund inom it och kunskap om sociala medier kan ge en extra skjuts.

Gäsene mejeri är en kombination av familjärt och ett företag med stor omsättning.

–Det är en liten pärla som behöver vårdas med passion och kärlek. Det är en utmaning att behålla det familjära och ändå växa.

Anne Engström
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons