Familjeliv

Trendiga små får egen butik i Borås

Om en vecka öppnar Borås första butik med inredning för barn.

Familjeliv
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

Att föräldrar är beredda att lägga mer pengar på barnen är en förutsättning för Emelie Johanssons och Fredrik Grindemarks affärsidé.
De är en del av trenden – både med butiken som öppnar snart, och privat i sitt hem.
– Jag är intresserad av inredning, och jag vill att det ska vara fint och stylat i barnens rum, säger Emelie.

I familjen finns också barnen Klara, åtta månader, och Olivia, fyra år. Både Fredrik och Emelie har andra jobb, och butiken Lilla Kotten öppnar i blygsam skala medan Emelie är föräldraledig.
– Till att börja med kommer vi att ha öppet på lördagar och någon kväll i veckan, och så finns vi ju på nätet. På sikt får vi se hur det blir, säger Emelie Johansson.

Drömmen att starta något eget har hon haft med sig länge. Att det blev just inredning för barn beror på att det inte finns någon sådan butik i Borås sedan tidigare.
Men intresse finns det.
– Trycket har varit enormt, vi har haft väldigt mycket förfrågningar utan att vi ens har marknadsfört oss särskilt mycket, säger Fredrik.

Att det är skillnad på hur dagens föräldrar resonerar när det gäller att köpa nytt är uppenbart och något de har funderat mycket över.
– Vår föräldrageneration la inte pengar på inredning, som man gör idag. Inte leksaker eller barnkläder heller, man ärvde sådant i stället, säger Emelie.
– Numera vill man nog att barnens rum ska smälta in mer med det övriga hemmet. Och att föräldrarna ska gilla inredningen, det ska inte bara vara spiderman över alltihop.
– Utbudet har också förändrats, det finns betydligt mer att välja på idag. Och inspirationen finns överallt, går man in på BVC finns det inredningstidningar där också, konstaterar Fredrik Grindemark.

Att dagens föräldrar är äldre när första barnet kommer gör att det finns pengar att spendera. Men Fredrik Grindemark tror att det också handlar om attityder:
– När våra föräldrar kommer in hit tittar de på prislappen och säger ”det är väl ingen som kommer att köpa det här”, medan våra jämnåriga vänner säger ”det här var fint” och struntar i att titta på priset, säger han.