Familj

Han är en veteran inom reklambranschen

Borås Artikeln publicerades
Foto:
På en vägg inne på byrån hänger alla diplom som priser i stora tävlingar. Lasse Kampe har varit med på Mecka från början.

Under hans yrkesliv har reklamvärlden förändrats totalt.

Men Lasse Kampe har bara sett stegen som roliga utmaningar.

Med 30 år i branschen är han idag en av tre ägare till Mecka.

Har man varit med oavbrutet sedan 80-talet har man sett hur hantverket har förändrats. Men i grunden är det fortfarande samma jobb, menar Lasse:

– Då som nu görs omvärldsanalyser, varumärkesstrategier och det kreativa arbetet. Men sen är det självklart väldigt stor skillnad i att det finns så otroligt många fler kanaler nu.

Då var det ofta annonser i dagstidningar och reklampelare på stan. I dag finns dessutom hela den digitala världen där sociala medier blir allt viktigare.

Men Mecka har anpassat sig:

– Vi har bland annat satsat på en egen studio och har fyra personer som enbart jobbar med film och foto idag. Efterfrågan ökar hela tiden hos våra kunder. Alla vill göra något med rörlig bild.

Samtidigt står branschen inför helt andra utmaningar. Många tröttnar på det ständiga flödet överallt med reklam och vill undvika det.

Lasse nickar medhållande men tillägger:

– Vi vet att folk också är väldigt mottagliga för den reklam man tycker om och de företag man delar värderingar med. Det gäller att göra reklam som folk blir intresserade och underhållna av. Lyckas vi bra med det uppfattas det inte direkt som reklam.

Lasse började sitt yrkesliv i början av 80-talet som bankman, men sökte och erbjöds en lärlingsplats som copywriter på Josefssons postorder.

– På den tiden var ju banken ett säkert jobb men jag tackade ja och följde min magkänsla.

Den visade sig vara rätt. Han fortsatte snart till Olaus reklambyrå som köptes upp av Upright.

Där var han kvar till det bittra slutet - eller snarare den ljuva början…

– När bolaget gick i konkurs var vi några medarbetare som köpte upp Boråsdelen. Vi grundade Mecka 2003 där vi satte vår agenda hur vi skulle jobba utifrån våra värderingar och idéer. Idag är vi 31 medarbetare.

Samarbetet har fungerat bra genom åren och nu är Lasse CD.

Bolaget står på två ben med den strategiska delen som kombineras med den kreativa. Som CD är Lasse huvudansvarig för den senare delen.

Men han påpekar att det är ett lagjobb och att medarbetarna alltid ska känna sig delaktiga:

– Vi har ett svart golv där vi lägger ut alla projekt som vi håller på med. Där kan alla vara med och "tycka och tänka". Sen drar vi allt ett varv till. Hur kan vi göra det ännu bättre?

Bolaget har som mål att upplevas som en av de mest proaktiva och kreativa reklambyråerna utanför storstäderna.

– Det finns ett antal stora reklamtävlingar i Sverige och att synas i de sammanhangen gör det bland annat enklare att hitta nya kunder och medarbetare, säger Lasse.

På en vägg hänger alla diplomen där man flera gånger har haft framgångar i branschtävlingar som Guldägget, 100-wattaren, Guldnyckeln och Echo Awards.

Nu packar Lasse för en resa till New Orleans. Mecka har åter blivit nominerade i tävlingen Echo Awards, nu med en kampanj för kabelföretaget Nexans i Grimsås

– Vi tävlar med en kampanj där vi har stickat en kabeltröja av fiberkablar. Vi visar att kablarna är så böjbara att det går att sticka en tröja av dem. Sen utsätter vi tröjan för is, hög värme och slitage och kablarna fungerar ändå.

Fakta

Lasse Kampe

Ålder: Fyller 55 år den 6 oktober.

Familj: Hustrun Louise, barnen Cornelia och Eric.

Bor: I Borås, har tidigare bott 25 år i Sjömarken.

Intressen: Fotboll, mat och dryck, böcker, resor, och sommarhuset i Bohuslän.

Kuriosa: En av få som har spelat i IF Elfsborgs alla fotbollslag, från putte till senior, samt suttit i föreningens huvudstyrelse. ”Jag spelade visserligen bara en A-lagsmatch men ändå …”, säger Lasse. Ett annat starkt minne är när han som junior i IF Elfsborg gjorde två vackra mål mot Tottenham i en stor internationell turnering i England. ”Tyvärr förlorade vi matchen med 2-0”, säger Lasse och ler.

Visa mer...