Sjuhärads Affärer

Tryckeri räds inte digitaliseringen och satsar

Borås Artikeln publicerades
Christian Nilsson och de 55 medarbetarna på Eskils har en tillväxtplan där man ska försöka bli ännu större genom att värva ännu fler kunder inom detaljhandeln.
Foto:Valdemar Lönnroth
Christian Nilsson och de 55 medarbetarna på Eskils har en tillväxtplan där man ska försöka bli ännu större genom att värva ännu fler kunder inom detaljhandeln.

Ny vd, nya kunder, tydliga tillväxtmål och en förenkling av namnet. Ett av Borås största tryckerier, Eskils, växer med kunderna i modebranschen och detaljhandeln.

Eskils Tryckeri har en lång anrik historia som sträcker sig tillbaka till 1950-talet. Bland kunderna märks modekedjor och andra detaljhandelsföretag som till exempel Kappahl, Dressman, Järnia och Hemtex.

I fjol rekryterades en ny vd till företaget, Christian Nilsson. Och samtidigt har man rekryterat fyra personer ytterligare till företaget, kundutvecklare och projektledare, i syfte att säkra ytterligare kunder till företaget.

– Vi har också börjat kommunicera namnet Eskils med kunderna, vi är så mycket mer än bara ett tryckeri. Vi är en av få som erbjuder hela processen i egen regi, från kreativ rådgivning till lagerhållning och distribution direkt ut till kundernas enheter, säger Christian Nilsson som har en bakgrund i tekobranschen.

Målet är ambitiöst för det anrika företaget – att öka omsättningen från dagens cirka 90 miljoner kronor till 120 miljoner.

– Vi har ökat styrkan till 55 personer och behöver öka omsättningen.

Och anledningen till att den nye vd:n är positiv till att det ska lyckas är att man är i ett segment i en annan utsatt bransch där det finns efterfrågan.

– Vi har ju kedjor som kunder. Och även om det talas mycket om e-handel ser vi hur den fysiska detaljhandeln ökar år efter år. Vi har till exempel satsningar som Mall of Scandinavia i Stockholm, där många av våra kunder finns. Den digitala handeln ökar också butikernas behov av att profilera sig – och där erbjuder vi alla sorters lösningar inom butikskommunikation: ljuslådedukar, affischer, skyltar, vepor, med mera.