Ekonomi

Boråsbutik ifrågasätts efter oklara e-handelsvillkor

Borås ,
Efter oklarheter om vilka priser som gäller kommer Ica supermarket Knalleland att se över informationen till konsumenterna.
Foto:
Christina Hedberg jämförde priserna i den fysiska butiken med priserna på nätet.
Ur BT den 4 februari
Ur BT den 25 januari
Foto:

Inga avgifter, utlovade butiken. Men när kunden Christina Hedberg jämförde priserna på nätet och i den fysiska butiken skilde det tio procent.

Detaljhandelns nättjänster blir allt vanligare, även om de än så länge endast utgör en procent av livsmedelsköpen via nätet, vilket branschorganisationen Svensk handel uppger. Förutom de menybaserade matkassarna som avhämtas i butik eller levereras hem till beställaren, satsar de flesta stora kedjor även på tjänster där kunden via internet fritt väljer bland butikens varor.

I slutet av januari listade BT de fem tjänster som rör mat på nätet som boråsarna då hade att välja mellan. Sedan dess har ytterligare en aktör etablerat sig i kommunen. Av listan framkom att tre butiker erbjöd avhämtning i butik. Två av dessa tog en avgift för tjänsten, den tredje uppgav att den inte tog någon avgift.

Det fick Christina Hedberg från Dalsjöfors att nappa. Hon är van att handla andra varor på nätet och blev sugen på att testa att handla även mat hemifrån. Förhoppningen var att spara tid utan att behöva betala mycket mer.

Efter en storhandling hamnade prislappen på 1 345 kronor. Men vid avhämtningen av de sex kassarna gick hon in i butiken för att kompletteringshandla.

– Då fick jag syn på några av varorna som jag hade beställt på nätet och såg att de var billigare i den fysiska butiken, säger Christina Hedberg.

Efter en genomgång av varorna konstaterade hon att e-handelstjänsten var i genomsnitt tio procent dyrare. Hon kontaktade Ica supermarket Knalleland för att få en förklaring.

– Jag är inte upprörd över att de tar högre priser på nätet, utan att de undanhåller informationen. Det är bedrägligt beteende, tycker jag, säger Christina Hedberg.

Daniel Grindemark är butikschef för Ica supermarket Knalleland. Han beklagar om någon kund känner sig lurad. Det här är enligt honom första gången sedan starten i höstas som någon reagerar på prisskillnaden.

– Vi har två olika prissättningar. Vi lägger på en liten avgift, ungefär tio procent, för att vår personal ska plocka ihop varorna, säger han.

Han tillägger att tjänsten är i ett tidigt stadium och att en särskild avhämtningsstation håller på att byggas. Om en månad kommer kunderna att kunna få sina kassar levererade utan att behöva kliva ur bilen. I samband med invigningen kommer butiken att se över informationen till kunderna.

– Det är sant att det inte framgår så tydligt att det är olika priser. Det behöver vi skriva tydligare på hemsidan, säger Daniel Grindemark.

Han vill även förklara varför Ica supermarket Knalleland har valt en procentuell höjning per vara i stället för en fast avgift för varje beställning.

– Vi är en mindre butik och vill inte missgynna dem som handlar lite mindre. Vi vill inte att det ska straffa sig att göra små köp via nätet, säger han.

Fakta

Korrekt prissättning

Ur prisinformationslagen: "Prisinformationen ska vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader ska detta anges särskilt."

Enligt distansavtalslagen ges ångerrätt även på varor köpta av dagligvaruhandeln, men inte när det gäller färskvaror.

Visa mer...