Debatt

Västsvenska handelskammaren har spårat ur

Replik ,
Vi moderater vill att järnvägen fungerar här och nu och att fokus på underhåll och nya banor läggs på sträckor där kapacitetsbristerna är som störts, skriver företrädare för Moderaterna.
Foto: David Isefjord
Vi moderater vill att järnvägen fungerar här och nu och att fokus på underhåll och nya banor läggs på sträckor där kapacitetsbristerna är som störts, skriver företrädare för Moderaterna.

Svar till Ove Lillestöl och Markus Ottemark, BT 6/7.

Det är aningen magstarkt av Västsvenska Handelskammaren att fullt ut angripa oss för att vi tagit ställning till ett projekt som vi, med många andra, inte finner lönsamt, utan både ekonomiskt oansvarigt och dåligt för klimatet.

Kärnan i vårt uppdrag är att förvalta väljarnas vilja och därefter bygga ett bättre samhälle, inte spendera hundratals miljarder av skattebetalarnas pengar på ett projekt som inte lever upp till förväntningarna.

Moderaterna har ett starkt klimatengagemang och varje satsad krona ska sänka utsläppen så mycket som möjligt. Vi ska också förbättra vardagen för miljontals människor runt om i Sverige som trängs på pendeltågen med ryggsäckar, barnvagnar och annat från morgon till kväll.

Förra året var förseningarna på järnvägen rekordhöga och vi är många tågpendlare som vet hur det är att inte komma fram i tid till arbetet eller för att hämta sina barn på grund av försenade eller inställda tåg. Höghastighetstågen är inte lösningen på dessa problem.

”Byggandet av höghastighetsbana kommer under byggtiden öka utsläppen och hur vårt resande ser ut när banorna står klara vet vi ingenting om. Höghastighetstågen riskerar alltså att vara omoderna innan de ens tagits i bruk.”

Det är riktigt att vi behöver komma till rätta med järnvägen, med underhåll och ökad kapacitet. Därför har vi moderater gått i spetsen för bland annat en utbyggd järnväg mellan Göteborg och Borås med stopp på Landvetters flygplats.

Vi moderater vill att järnvägen fungerar här och nu och att fokus på underhåll och nya banor läggs på sträckor där kapacitetsbristerna är som störts. För oss är det prioriterat att den regionala pendlingen fungerar och företagen kan lita på att godstransporterna kommer fram i tid.

Enbart höghastighetsbanorna beräknas kosta 230 miljarder kronor men då ingår inte kostnader för bland annat stationer, så den totala kostnaden vet vi inte mer om än att den blir mycket högre. Tidsvinsten blir marginell och klimatnyttan uppstår som tidigast om ett halvt sekel. Dagens ungdomar som kräver åtgärder nu har då hunnit pensioneras.

Vi moderater menar allvar med att nå våra klimatmål och att ta ansvar för skattebetalarnas pengar, då behöver vi satsa på rätt saker som ger bäst effekt. Byggandet av höghastighetsbana kommer under byggtiden öka utsläppen och hur vårt resande ser ut när banorna står klara vet vi ingenting om. Höghastighetstågen riskerar alltså att vara omoderna innan de ens tagits i bruk. Det är ett mycket dyrt projekt som Sverige inte har råd med i en tid när vi står inför stora investeringar i vår välfärd.

Moderaterna kommer fortsätta värna skattebetalarnas pengar, bygga infrastruktur och ett samhälle som är grönt och modernt och som skapar långsiktiga goda förutsättningar för jobb och tillväxt.

Jessika Roswall (M), trafikpolitisk talesperson för Moderaterna

Jan Ericson (M), riksdagsledamot Västra Götalands läns södra

Cecilie Tenfjord-Toftby (M), riksdagsledamot Västra Götalands läns södra

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.