Debatt

Textilstaden växer ur kostymen

Debatt Artikeln publicerades

När Borås nu når en bra bit över 100 000 invånare så är det dags att se över stadens identitet. Det duger inte längre att vara tekoindustrins före detta huvudstad, skriver Rudolf Antoni, Fastighetsägarna.

Det gamla industrisamhället tillhör historien. Idag är det städer som satsar på nytänkande, kreativitet och kunskap som är vinnarna. Kulturen, teatern och inte minst skulpturerna har gjort sitt intåg i Borås, men för att kreativiteten verkligen ska blomstra krävs nya mötesplatser.

Borås ligger bra till som navet för tillväxt i Sjuhärad och ett ständigt ökande utbyte med Göteborg skapar nya möjligheter varje dag. Befolkningsprognosen som Västra Götalandsregionen presenterade häromdagen visar att Borås kommer att växa med omkring 6 900 invånare fram till år 2020. Att högskolan fortsätter att expandera borgar dessutom för ett fortsatt inflöde av kunskap och unga människor.

Men när Borås nu når en bra bit över 100 000 invånare så är det dags att se över stadens identitet. Det duger inte längre att vara tekoindustrins före detta huvudstad. Istället bör stadens nuvarande kvaliteter tas tillvara och synliggöras bättre än idag. Pinocchio satte på ett föredömligt sätt Borås på kartan som en skulpturstad och en plats där det händer kreativa saker, visserligen lite galna, men inte desto mindre spännande. Nu är det hög tid för Borås att ta plats som Sveriges centrum för mode och design.

Borås år 2020 borde i min mening vara en självklar samlingsplats för kreativitet. Staden har kapacitet att vara en inkubator för nya idéer och verksamheter inom framförallt mode och design om bara möjligheterna tas tillvara. Men i så fall måste Borås utnyttja den potential som ligger i Textilhögskolan och se möjligheterna i den ”nya” stadsdelen Simonsland. Här finns utrymme för unga människor, kunskap och kreativa möten mitt i city.

Vi måste ta tillfället i akt och samla stadens unga kreatörer och entreprenörer på ett och samma ställe. Då kommer fantastiska saker att hända och branschen och investeringarna följer garanterat efter. Borås behöver alltså en mötesplats för modebranschen, ett ojämförligt showroom för nya trender och självklart borde vi ha landets viktigaste catwalk.

Genom att profilera sig med hjälp av konst, mode och design kan Borås ta plats i Sveriges frontlinje då vi tar steget över i den kreativa ekonomin. Men det sker inte av sig själv. Stadens alla aktörer måste gemensamt verka för att detta ska kunna genomföras. I dagsläget tycks Borås helt enkelt lite för kort i rocken.

Rudolf Antoni
Fastighetsägarna Borås