Annons

Stoppa den politiska hetsjakten på privatbilister

Bilen är nödvändig för både sysselsättning, näringsliv och viktiga samhällsfunktioner, påpekar skribenterna.
Debatt • Publicerad 23 april 2019
Detta är en opinionstext i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Bilen är viktig för svenskarna och inte minst för alla som bor i Västsverige. Förutom vårt stora beroende av bilindustrin så är också bilen nödvändig för väldigt många för att få livet att fungera. De flesta i Sverige har därför bil. Hela 85 procent har tillgång till minst en bil i hushållet och 37 procent har två eller fler bilar. Antalet bilar ökar också stadigt, i snitt har antalet bilar i trafik årligen ökat med över 50 000 de senaste tio åren. Det finns i dag närmare fem miljoner bilar i landet.

Med tanke på hur vårt avlånga land ser ut så är det inte konstigt att 64 procent av svenskarna anser sig vara helt eller ganska beroende av bilen. Detta är dessutom en ökande andel. Hälften av svenskarna skulle både ha det svårare att bo där de bor och att kunna ta sig till jobbet om de inte haft tillgång till bil (Skop 2017). Hela åtta av tio resor sker med bil.

”Det får vara slut på den politiska hetsjakten på Sveriges bilister.”
Annons

Beroendet av bilen är inte bara en fråga för dem som bor utanför storstäderna. Så fort man lämnar våra städers absoluta centrum är bilen helt dominerande. Det är svårt att förstå hur den ensamstående föräldern med tre barn som ska skjutsas och hämtas till olika träningar och aktiviteter skulle få vardagspusslet att gå ihop utan en bil. Och för den som jobbar skift eller natt är det inte alltid möjligt att resa kollektivt även om man bor i en större stad. I väldigt många yrken används bilen dessutom i arbetet, allt från omsorg och hantverk till transporter.

Förklaringen till bilens framgångar är enkel. Bilen får vår vardag att fungera, den gör att vi kan bo där vi vill och vi kan göra mer av vår fritid. Med bilen bestämmer man själv vart man ska resa, när och med vem. Det betyder inte alltid att vi alla gånger väljer bilen, men i många fall är bilen det bästa eller rent av det enda alternativet. Bilen är helt enkelt nödvändig för både sysselsättning, näringsliv och viktiga samhällsfunktioner.

Tyvärr handlar trots detta debatten om bilen i dag mest om hur vi ska begränsa privatbilismen. Detta trots att bilen aldrig har varit så ren och säker som nu. Utsläppen från nya bilar sjunker för varje år och framtidens bilar kommer att vara säkra, tysta och miljövänliga. Nya affärsmodeller med delning gör dessutom att ännu fler får tillgång till bil. Ändå vill Trafikverket att personbilismen ska minska med en fjärdedel till år 2030. Högre bränsleskatter finns på dagordningen trots att bilister är de som betalar mest, oftast långt mer än sina egna totala kostnader för miljöbelastning, olyckor och väginvesteringar.

För att bidra till en mer nyanserad bild av bilismens avgörande roll för vår mobilitet, näringsliv och samhälle, och för att följa utvecklingen av bilismen, har vi tagit initiativ till att bilda riksdagens bilnätverk. Här samlas vi som vill att hela Sverige ska kunna leva och som tycker att det är utsläppen från bilismen som ska minska – inte bilåkandet i sig.

Det får vara slut på den politiska hetsjakten på Sveriges bilister.

Jan Ericson (M), riksdagsledamot, Västra Götaland södra

Sofia Westergren (M), riksdagsledamot , Västra Götaland västra

Kjell Jansson (M), riksdagsledamot, Stockholms län

Lars Beckman (M), riksdagsledamot, Gävleborg

Annons
Annons
Annons
Annons