Debatt

Språket stannar i klassrummet

De flesta som läser svenska för invandrare är nöjda med utbildningen. Men väldigt få har svenska kontakter efter skoltid och tränar minimalt på att i privata situationer tala svenska, påtalar skribenterna.

Debatt

Vi deltog i Miljöpartiets mentorskapsprogram som riktade sig till kvinnor som är politiker för Miljöpartiet och har utländsk bakgrund. En av oss som skriver den här artikeln var mentor, samt är lärare i svenska för invandrare (SFI) och fritidspolitiker. När vi tre arbetade tillsammans bestämde vi oss för att göra en liten enkätundersökning om SFI eftersom vi ville göra oss en bild av hur eleverna uppfattar SFI och hur man använder kunskapen i vardagen.

En av de frågor vi ställde var om de studerande hade svenska kontakter utanför skolan. Väldigt få av dem som svarade ansåg att de hade det och de tränade minimalt med talat språk privat. Frågan är vad kommunerna gör för att förbättra etableringen av kontakter för våra nya invånare så att det på ett smidigt sätt underlättar språkinlärningen. För att stärka det talade språket behöver eleverna få öva svenska utanför skolan på ett naturligt sätt.

Flertalet av eleverna vi frågade hade varit en längre tid på SFI och de var nöjda med sin utbildning och det är ett gott tecken. När det gällde det vardagliga livet och användandet av språket så var det lite blandade svar. Många kunde använda sin svenska när de skulle handla och åka buss och de hade nytta av språket. Det var dock inte alla som valde att utföra dessa sysslor på egen hand.

Vi ställde även frågan om de kände till etableringsreformen, vilken syftar till att påskynda nyanländas etablering i arbets- och samhällslivet, men det gjorde ingen av dem vi frågade. Vad det beror på vet vi inte, men en förklaring kan vara att de fortfarande går på SFI enligt den tidigare introduktionen där socialförvaltningen hade huvudansvaret. Det kan även vara så att eleverna bara inte hade hört begreppet.

Etableringsreformen innebär också att Arbetsförmedlingen numera har huvudansvaret för etableringen av flyktingar i kommunen, och det ser vi som något positivt eftersom eleverna då uppmuntras till ett aktivt liv direkt från start. På det sättet möts myndigheter och skola på ett naturligt sätt för att verka för deltagarnas bästa.

Enligt vår åsikt är syftet med svenska för invandrare att lära sig ett språk som man har nytta av och att få självförtroende att använda svenskan i det vardagliga livet i Sverige. Syftet med att lyfta denna fråga är att belysa vikten av svenska kontakter utanför SFI. Språket är livet och livet är språket.

I samverkan runt våra nya svenskar är etableringen viktig, så att våra samhällsmedborgare trivs på ett bra sätt och känner sig välkomnade till sitt nya land och rustade för livet i Sverige.

Anna-Karin Bengtsson
SFI-lärare och MP-politiker

Asma Naima Saleh
Miljöpartiet

Habira Majieva
Miljöpartiet