Annons

Spela inte med trafiksäkerheten

Ambulansrättegången i Göteborgs förra veckan, där arbetsgivaren friades för dygnspassen, var meningslös och kommer inte att leda till någon förändring. Vem av oss som helst kan skadas i mötet med en ambulans i trafiken. Förarna måste kunna lämna ifrån sig bilnyckeln vid trötthet, anser Jörgen Lundälv.
Debatt • Publicerad 9 december 2014
Foto: 

De är vältränade, välutbildade och har erfarenhet i sina professioner. Jag talar om ambulanssjuksköterskor och poliser. I medierna har de det senaste året beskrivits som trötta och slitna i samband med långa dygnspass. En rapport av Rikspolisstyrelsen visade att 63 procent av poliserna inte hade tillräckligt med sömn och att 38 procent inte var psykiskt återhämtade när de var lediga (Polisens arbetsmiljö, 2013, Hälsohögskolan Jönköping).

I november avslöjades att var tredje ambulansförare hade nickat till bakom ratten. Risken att somna som utryckningsförare inom ambulansen är överhängande (undersökning i november 2014, Vårdfokus). Detta är välkända fakta som ingen har blivit vare sig piggare eller uppmuntrad av. Ändå sker ingenting. I väntan på krascher och fler personskador i trafiken är det tämligen tyst om de sovande professionerna. Men är det enbart en fråga om slimmade organisationer, tuffare arbetsklimat och ett hårdare samhällsklimat som är förklaringarna till utvecklingen?

Annons

Det finns arbetstidsregler som reglerar vilotiden. Arbetstidslagen (SFS 1982:673) gäller alla och säger hur mycket en anställd får arbeta per dygn. Enligt 13 § har alla rätt till minst 11 timmars ”sammanhängande ledighet under varje period om 24 timmar (dygnsvila)”. Inom ambulanssjukvården använder man så kallad dygnstjänstgöring vilket ibland innebär att sjuksköterskor tvingas jobba och köra ambulans 24 timmar i sträck. Vilan och sömnen är satt på undantag. Arbetsgivarna har en skyldighet att ge vettiga och rimliga arbetsscheman. Men varje utryckningsförare har ett egenansvar som förare. Att köra bil i ett uttröttat tillstånd är förarens eget ansvar.

Det är därför förvånande att så många ambulanssjuksköterskor och poliser kör utryckningsfordon trots att de är så trötta istället för att lämna ifrån sig bilnyckeln och låta bli. Av egoistiska skäl finns det också de sjuksköterskor som vill ha kvar de kritiserade dygnspassen då de själva gynnas med långa ledigheter. Då spelar det egentligen ingen roll vilka intentioner arbetsgivaren har enligt min mening.

För yrkesförare (inte polismän och ambulanssjuksköterskor) finns ett tydligt budskap. I Transportstyrelsens föreskrifter om yrkeskunnande för yrkesmässig trafik (TSFS 2010:161) står att en förare ska ”känna till trötthetens inverkan på trafiksäkerheten”.

Jag vill hävda att det finns utryckningsförare som är bekväma. De känner till trafikmiljöerna de färdats i och rutiner. En del upplever att de inte behöver någon mer utbildning, de är ju redan mästare i bilkörning. Bristen på fort- och vidareutbildning i utryckningskörning, riskutbildning och så vidare är uppenbar samtidigt som många inte ta sin egen trötthet på allvar.

Att åsidosätta trafiksäkerheten, patientsäkerheten men också den egna och kollegornas arbetsmiljö är allvarligt. Att spela med trafiksäkerheten är att inte längre ta hänsyn till medtrafikanterna och deras eventuella hälsoförluster som kan uppstå vid en trafikkrasch. Man har blivit likgiltig. Därför måste nu ansvariga politiker i riksdagen diskutera lagkrav för utryckningsförare. Ett lagkrav för utryckningsförare borde införas omgående. Annars riskerar nollvisionen att skadas när företrädare i samhället som tjänar samhällsviktiga funktioner inte längre är intresserade av trafiksäkerhet.

Jörgen Lundälv

docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet och docent i trafikmedicin, Umeå universitet.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons