Se upp för råd om kolhydratfattig och fettrik kost

Debatt 2009-04-06 | Uppdaterad 2009-04-06

Förespråkare för en kost med lite kolhydrater och mycket fett blir allt mer högljudda i debatten.

En sådan kost kan på kort sikt leda till viktminskning, men de långsiktiga effekterna är okända för såväl vikt som hälsa. Att rekommendera större intag av livsmedel med mättat animaliskt fett, och samtidigt beskriva fibrer och frukt som onödigt, ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom och cancer.
Livsmedelsverket välkomnar en saklig debatt om kostråden. Vi vill däremot varna för den informationskampanj som drivs av förespråkare för lågkolhydrat- och högfettkost, så kallad "LCHF-kost".

Budskapet är starkt ideologiskt präglat och bärs fram med slagord som "folkuppror mot kostrådsvanstyret". LCHF-kosten lanseras som det enda naturliga och hälsosamma alternativet, medan Livsmedelsverket och de flesta forskare på området utpekas som en del av "hela världens kostetablissemang", vars rekommendationer styrs av livsmedelsindustrins behov av att tjäna pengar på konstgjorda fetter.

Vi betvivlar inte att LCHF-förespråkarna menar väl, men vad alla bör veta är att deras råd motsägs av vetenskapen. Livsmedelsverkets kostråd baseras på tusentals vetenskapliga studier som regelbundet revideras av en stor grupp experter vid universitet och myndigheter från samtliga nordiska länder.
Livsmedelsverkets råd när det gäller mättat fett är att minska på konsumtionen. Ett mycket stort antal vetenskapliga studier visar sammantaget att mättat animaliskt fett ökar risken för bland annat hjärt- och kärlsjukdom och cancer (80 av studierna finns att läsa på Livsmedelsverkets webbplats). Bland tillgängliga seriösa studier på området är det bara cirka en av tio som ifrågasätter faran med det mättade fettet.

LCHF-förespråkarna bygger ofta sin argumentation dels på personliga erfarenheter, dels på en olycklig sammanblandning av generella kostråd och bantningsmetoder. Man kan gå ned i vikt på många sätt - stenålderskost, lågkolhydratkost eller Viktväktarnas program, för att nämna några. Men även om LCHF-kost kortsiktigt kan fungera som bantningsmetod så är det ett mycket olämpligt generellt kostråd.

De ökande överviktproblemen är utan tvivel ett hot mot folkhälsan. Generellt ökad tillgång till mat och en alltmer stillasittande livsstil är viktiga förklaringsfaktorer. LCHF-anhängarnas ensidiga fokus på kolhydrater leder fel. Forskningen visar tydligt att vi bör minska vår konsumtion av raffinerade kolhydrater, bland annat vitt socker. Godis, läsk, bullar och kakor är starkt bidragande till övervikt och fetma. Men kolhydrater från frukt, grönsaker och fullkornsprodukter är däremot naturliga och viktiga delar i ett hälsosamt ätande.

LCHF-förespråkarna bygger sina budskap på tro och inte på vetande. Livsmedelsverket håller fast vid principen att kostråden ska vila på bred vetenskaplig grund.

Ulf Bohman
chef nutritionsavdelningen på Livsmedelsverket



Kommentarer

  • GI-metoden: knappast magi...

    GI-metoden verkar ge viktnedgång för ganska många, trots att den går emot alla kostråd som forskare gett under decennier. En svensk undersökning kom myligen fram till att mängden kalorier, oavsett metod, var det avgörande för att man skulle gå ner i vikt - en slutsats som i princip förlöjligades av många. Men undersökningens resultat är nog riktigt. Förmodligen är GI-metoden för många första gången man överhuvudtaget har kontroll över sitt matintag. Därav resultatet; man äter för en gång skulle lite mindre, vilket är lättare att göra om man nu får äta en biff med vitlöksmör vilket alla andra bantningsmetoder i princip förbjuder. Att denna metod skulle vara den enda förefaller knappast troligt. Viktväktarna har ju medverkat till mycket lyckade bantningresultat utan att inskränka sig fettrik föda.


  • "Livsmdelsverket bör sluta med kostråd till allmänheten"

    Se artikeln som publiceras i Dagens Medicin: http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/04/08/livsmedelsverket-bor-omede/index.xml


huvudnyheter just nu

Dagens fråga:

 

Kyrkan

Hur ofta går du i kyrkan?

Visa resultat




Före detta logementsbyggnad brann

Nyheter [I går 19:30]

En före detta logementsbyggnad i Almnäs utanför Södertälje fattade eld under måndagen. Eftersom byggnaden var övertänd när räddningstjänsten kom på plats tog man beslutet att låta den brinna ner till grunden.

 


Bee Gees-stjärnan död

Kultur&Nöje [Uppdaterad i går 13:35]

Robin Gibb, medlem i trion Bee Gees, har avlidit 62 år gammal. Han dog efter längre tids kamp mot cancer. Med sina bröder Barry och Maurice var Bee Gees enormt stora under disko-eran på 70-talet med låtar som 'Stayin' alive' och 'Night fever'.

 


Tobias Hjelm

Debatt- och insändarsidorna ger läsarna chansen att diskutera, kritisera och berömma företeelser i vardagen. Mitt namn är Tobias Hjelm, jag är debattredaktör med uppgift att se till att så många som möjligt kommer till tals.

Tobias Hjelm
tobias.hjelm@bt.se
Telefon: 033-700 07 85



Hetaste debatten – mest läst


Nyheter

Webb-tv

På bt.se/webbtv hittar du inslag om nyheter, sport, nöje och mycket mer.

Tjänstgörande webbredaktör

Vet du någonting som vi borde skriva om? Tipsa mig direkt!

Jonas Ekelund
jonas.ekelund@bt.se
Telefon: 033-700 07 74


Mest läst på bt.se


Kalendern

Vad händer i Sjuhärad?

Kalendern är sjuhäradsbornas anslagstavla på bt.se. Här kan kan du läsa om eller lägga in aktuella arrangemang.
Obs! Kalendern är till för föreningar och icke-kommersiella arrangemang.

Stefan Eklund

Om Stefan Lövfen:

"I en intervju i senaste numret av Veckans Affärer säger Stefan Löfven att han just nu läser Nina Björks feministklassiker Under det rosa täcket och det är förstås inget annat än en talande bild av ett parti som är i desperat behov av att bli modernt."

Katarina Larsson, politisk redaktör

Om Reinfeldt i Agenda:

"Ännu mer välkommet hade det varit om han svarat jakande på frågan om det var 'klumpigt', att uttrycka sig som han gjorde i Växjö om 'etniska svenskar'".

Mikael Hermansson, politisk kommentator

Om brittiska lokalvalen:

"Därför är också oron så stor inom partiet idag. Ed Miliband har inte förmått att förnya partiet och han har inte förmått att göra sig kvitt den ryggsäck som arvet efter Tony Blair innebär.”

Lena Kvist

Om imamernas familjerådgivning:

"Den andra saken är att inte lämna diskussionen till högerextremisterna. Glöm inte heller att bland imanerna fanns det också de som rådde kvinnan att gå till polisen om hon blev slagen av sin man"

Jan Hansson sportkrönikör

Om Dalsjöfors framtid:

"Nu är succétränare Joakim Carlsson med från säsongsstarten och kan utan restriktioner bygga ett lag med högsta serien i sikte"

Student

Studera vidare? Sök utbildning här!

Funderar du på att studera vidare på universitet eller högskola? Nu kan du söka bland Sveriges utbildningar via bt.se! Sökmotorn tillhandahålls av studeravidare.se.

Blogg

Här är BT:s bloggare

En före detta smårund BT-reporter som gav sig den på att komma i form, en musikälskande BT-journalist, en sakletare, en elfsborgare, en basketjunkie, en chefredaktör, en domare, en hockeyfru, en näringslivsredaktör, BT:s fotografer och en designguru...
Välkommen till BT:s värld av bloggare!

Nyheter

Gilla oss på Facebook


Läsvärt

Inför

Träffpunkten för föreningar och klubbar på nätet.