Debatt

Ordningsbetyg är inte lösningen

Debatt Artikeln publicerades
Foto: Anders Wiklund/TT

Redan nu hinner inte lärare med den absolut viktigaste uppgiften som de har. Nu ska även en ny dokumentation åläggas oss lärare - ordningsbetyg, skriver Marjan Garmroudi.

Så länge beslutsfattare håller på och experimenterar med skolan utan någon förankring i pedagogisk forskning eller beprövad erfarenhet kommer skolan inte att höja sin status. Varför gör en del politiker så? De borgerliga partierna och Sverigedemokraterna i riksdagen har föreslagit att regeringen ska arbeta för att införa omdömen i ordning och uppförande i högstadiet och gymnasiet.

Att beordra lärare att sätta ordningsbetyg höjer den redan höga arbetsbelastningen med ännu mer dokumentation. Dessutom har den typen av dokumentation ingen grund i några kunskapsbärande bedömningsmatriser som de olika ämnena har. Inte ens nuvarande bedömningar och betygssättningar är enkla för att möta föräldrarnas kritik och ifrågasättande.

”Det kommer att skapa situationer där lärare och elever hamnar i konflikter och måste konfrontera varandra.”

När vi sätter ämnesbetyg har vi, utöver bedömningsmatris, en hel del prov och inlämningsuppgifter som betygsunderlag. De kriterier som finns i bedömningsmatriser är ett stort stöd för att försvara de satta ämnesbetygen.

Men det blir mycket problematiskt att försvara det så kallade ordningsbetyget. Läraren måste göra rejäla dokumenterade observationer och ha bevis inför ordningsbetyget. Det blir inte en lätt uppgift att dokumentera eventuella konflikter som uppstår. Framför allt, när ska läraren hinna göra det? Ska hen släppa all sin undervisning för att dokumentera elever för att skaffa sig underlag för deras ordningsbetyg? Utan dokumentation finns det en risk för att det blir ord mot ord.

Redan nu hinner inte lärare med den absolut viktigaste uppgiften som de har, nämligen undervisningen. Nu ska även en ny dokumentation åläggas oss lärare. Studiero skapas inte med mer uppgifter för lärare och hot för elever. Den skapas med rejäla satsningar inom elevhälsan, med mindre elevgrupper, stöd till elever i särskilt behov och fler resurser i skolan. Ordningsbetyg skapar mer stress för lärarna och försämrar deras hälsa. Det kommer att skapa situationer där lärare och elever hamnar i konflikter och måste konfrontera varandra.

Det är ett gammalt system som påminner om min barndom för 40 år sedan. Varför vill de borgerliga och SD gå tillbaka i tiden istället för att gå framåt? Driv istället en modern skolpolitik som är värdig i välfärdsstaten Sverige.

Marjan Garmroudi (V), lärare i Borås stad

Foto: Marianne Hedenryd
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.