Debatt

Moderaterna välkomnar Skolkommissionens förslag

Skola

Svar till Åsa Fahlén m.fl., Lärarnas riksförbund, BT 6/11.

Hur ställer Moderaterna sig till Skolkommissionens förslag, undrar Åsa Fahlèn, förbundsordförande i Lärarnas riksförbund i BT 6/11. Denna fråga är kanske speciellt viktig för Borås, som efter snart två mandatperioder med rödgrönt styre, och nu med rödgrönt styre även på riksnivå, ser sina skolresultat störtdyka i skolrankningarna. Detta är en ohållbar utveckling och en katastrof för de elever som börjar sin livsresa i en skola som inte håller måttet.

I Sverige ska det inte spela någon roll vem du är eller varifrån du kommer. Svensk skola ska ge alla en bra start i livet. Men så är det inte i dag. Nästan var femte elev når inte tillräckligt höga kunskaper för att läsa vidare på gymnasiet. Det kan vi aldrig acceptera. Därför välkomnar vi det arbete som Lärarnas riksförbund har gjort i Skolkommissionen, som har tagit ett brett grepp om skolan.

Trots att Alliansen genomförde stora och betydelsefulla reformer i den svenska skolan är Sverige bara ett genomsnittsland i de internationella kunskapsmätningarna. Det duger inte. Därför pekar Moderaterna och Alliansen gemensamt ut fyra reformer som nu krävs efter att Skolkommissionen presenterat sina förslag.

Skolverket och Skolinspektionen måste få starkare muskler att både agera och stödja skol-utvecklingen på skolor där många elever inte når målen. Resurser ska fördelas efter hur väl skolor lyckas med kunskapsresultaten – skolor med svagare resultat ska få mer resurser. Men en förutsättning för detta är också tydligare krav på förändringsarbete på skolorna. Därför behövs också nationella kvalitetskrav och målsättningar som gör att alla i skolan jobbar mot samma mål och att kraven och målen följs upp.

Vi behöver fler skickliga lärare i de klassrum där behoven är som störst. Detta var en av OECD:s tydligaste rekommendationer till Sverige. Därför vill vi fortsätta att utveckla den reform med förstelärare som alliansregeringen påbörjade och särskilt satsa på skolor i utanförskapsområden. Lärarna som jobbar med de svåraste utmaningarna ska bli betydligt fler och får högre lön.

I Sverige går elever nästan ett helt år mindre i skolan jämfört med elever i andra länder. Samtidigt visar forskning att fler skoltimmar leder till stärkta kunskaper. Därför behöver våra elever mer tid tillsammans med sina lärare. Detta slår även Skolkommissionen fast. Därför behövs en tioårig grundskola med skolstart från sex års ålder. Vi vill också öka antalet undervisningstimmar i matematik och idrott.

Moderaterna och Alliansen vill stärka skolvalet, men inte ersätta det med ett lotteri. För att lyckas med det vill vi införa ett aktivt skolval och, enligt OECD:s rekommendation, förbättra informationen som föräldrar och elever får när de ska göra sitt val. Informationen ska vara enkel att förstå och vara tillgänglig på fler språk än i dag. Dessutom ska det gå att jämföra skolor på ett enkelt sätt.

Det behövs ett brett grepp om svensk skola. Sverige ska fortsätta att vara en kunskapsnation som ger alla elever en bra start i vuxenlivet. Sverige behöver därför fler reformer som stärker elevernas kunskaper.

Cecilie Tenfjord-Toftby (M), riksdagsledamot Södra Älvsborg