Debatt

Miljöpartiets facit i regeringen är blygsamt

Replik Artikeln publicerades
Fattiga människor blir inte mindre fattiga bara för att Miljöpartiet förbjuder deras bilar eller höjer skatterna tills de tvingas sälja dem, skriver Tomas Brandberg.
Foto: PONTUS LUNDAHL / TT
Fattiga människor blir inte mindre fattiga bara för att Miljöpartiet förbjuder deras bilar eller höjer skatterna tills de tvingas sälja dem, skriver Tomas Brandberg.

Svar till Tim Gahnström (MP) och Christina Waldenström (MP), BT 17/10.

Tim Gahnström (MP) och Christina Waldenström (MP) anser att Sverige ”lätt” kan lämna fossileran. Men Miljöpartiet sitter ju i regeringsställning. Alltså prata inte så mycket om det, gör det ni vill istället.

Men efter dussintals, om inte hundratals, känslosamma utspel, miljardrullning till ineffektiva projekt och en ”klimatlag” är facit blygsamt. Utsläppen av växthusgaser ligger kvar på ungefär samma nivå som 2014, vilket tyder på att oljeimporten har varit ungefär konstant med Miljöpartiet vid makten.

Jag ser dock att jag är överens med Gahnström och Waldenström på ett par punkter. Bioenergi kommer inte att lösa Sveriges transportbehov och eldrift är att föredra. Men om Miljöpartiet hade fått bestämma, hade vi inte haft någon kärnkraft att driva elbilarna med.

”Om vi forcerar detta alltför snabbt så kommer vi även att bli varse eldriftens begränsningar.”

Eller är vi överens? Längre fram i deras artikel överväger de möjligheten att ”höja kvotplikten mot 100 procent”. Det innebär höginblandning av biodrivmedel, någon annan tolkning går inte att göra. Låt mig återigen förklara varför detta inte är bra. Upp till en viss nivå kan man använda avfallsbaserade biodrivmedel med bra miljöprestanda, men går man för högt så skapas en marknad – direkt eller indirekt – för dåliga biodrivmedel, som snarare ökar utsläppen i ett systemperspektiv. Man flyttar helt enkelt utsläppen till andra länder, eftersom Sverige importerar sina biodrivmedel.

Sedan för Gahnström och Waldenström ett besynnerligt resonemang där man oroas över att ”fattiga människor kör fossilbilar”. Detta vill man lösa genom att förbjuda förbränningsmotorer. Men fattiga människor blir inte mindre fattiga bara för att Miljöpartiet förbjuder deras bilar eller höjer skatterna tills de tvingas sälja dem.

Med detta sagt verkar vi ändå vara överens om att Sverige bör gå mot mer eldrift, en utveckling som redan är på väg. Men om vi forcerar detta alltför snabbt så kommer vi även att bli varse eldriftens begränsningar. Till att börja med krävs ju mer elektricitet och då kan vi inte stänga ned kärnkraft, som Miljöpartiet vill. För det andra krävs ny infrastruktur och industrin måste dessutom få lite tid på sig för att utveckla metoder att återvinna metallerna i alla dessa batterier, annars har vi bara bytt ett råvaruproblem mot ett annat.

Att ställa om hela fordonsflottan till el- och vätgasdrift är förvisso ett lovvärt projekt, men det kommer inte att kunna slutföras till 2030, som många föreställer sig. Det finns också kostnadsaspekter på detta, vilket realistiska politiker förr eller senare tvingas förhålla sig till.

Och Miljöpartiet kan alltså behöva en påminnelse om att man faktiskt styr Sverige. Det är bara att genomföra sin politik snarare än att prata om den. Fem år har redan gått.

Tomas Brandberg (SD), politiskt sakkunnig, ledamot av kommunfullmäktige i Borås

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.