Annons

I Sveriges Radio måste allas verkligheter höras

Sveriges Radio och andra medier har ett nödvändigt samlande uppdrag i en digital värld där allt fler väljer innehåll som stämmer överens med de egna åsikterna, anser skribenterna.
Debatt • Publicerad 7 april 2019
Detta är en opinionstext i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Anders Robertsson

Under året kommer riksdagen att ta beslut om ett nytt sändningstillstånd och den budget som ska gälla för Sveriges Radio från den 1 januari 2020. Tillståndet kommer att ta avstamp i den public service-utredning som med stor politisk enighet konstaterat att public service är ”en demokratisk kollektiv nyttighet som gynnar alla medborgare”.

Det är ett uppdrag som Sveriges Radio tar på allra största allvar. I dag lyssnar över sju miljoner varje vecka på våra sändningar linjärt samtidigt som de som väljer att lyssna på favoritprogrammen i efterhand, eller på någon av våra framgångsrika poddar, blir allt fler. Enligt en färsk publikundersökning kan man se att lyssnarnas förtroende för Sveriges Radio ökade under förra året. Dessutom upplevde publiken att vi i vårt utbud blivit bättre på att spegla hela landet.

Annons

Det är ett viktigt kvitto på att vi är på rätt väg. Ett väl fungerande Sveriges Radio bygger ju på det goda samtalet – men också på att publiken får höras i våra kanaler – oavsett var i landet du bor och vilka förutsättningar du har.

”Tillsammans med lokaltidningar över hela Sverige ser Sveriges Radio till att ge rätt förutsättningar för alla att ta del av en balanserad rapportering och delta i det så viktiga gemensamma samtalet.”

Under 2018 arbetade vi på Sveriges Radio hårt för att bli ännu bättre på att spegla hela Sverige i alla våra kanaler och poddar genom att fler ämnesval, fler röster och fler perspektiv hördes i våra riksprogram. Vi gjorde redaktionella satsningar som Ekots, minoritetsspråkens, och de lokala P4-kanalernas uppmärksammade satsning #tiomiljoner. Satsningen utgick från lyssnarnas viktigaste frågor, inte politikernas, och lokala berättelser hördes oftare i vårt nationella morgonprogram, exempelvis i P1-morgon. Vi genomförde fler livesändningar utanför radiohusen, lyfte lokala nyheter i appen SR Play och vi inledde en satsning på tidsbegränsade lokala popup-redaktioner ute i landet. Den tekniska utvecklingen, som den världsledande sändningsväskan som underlättar att snabbt kunna sända oavsett plats, gjorde att vi kunde vara ännu mer närvarande i folks vardag inför valet. Den spelade också en för beredskapsuppdraget väldigt viktig roll under sommarens bränder.

På P4 Sjuhärad, som är en av 25 lokala P4-kanaler som tillsammans utgår från 50 platser i landet, har vi jobbat mycket för att komma närmare våra lyssnare. Varje vecka flyttar vi till exempel ut vårt morgonprogram och varje onsdag sänds vårt förmiddagsprogram från Norrby i Borås.

Public service-utredningen föreslår ett utökat lokalt uppdrag. Det är något som vi på Sveriges Radio gärna tar oss an förutsatt att de ekonomiska förutsättningarna finns. För att kunna uppfylla ett mer omfattande uppdrag måste vi satsa på att vara mer utanför våra radiohus, och kunna sända från fler platser, vilket kräver både ny teknik och fler journalister. Det blir också en satsning på demokratin.

Tillsammans med lokaltidningar över hela Sverige ser Sveriges Radio till att ge rätt förutsättningar för alla att ta del av en balanserad rapportering och delta i det så viktiga gemensamma samtalet. Med respekt för varandras förutsättningar, där Sveriges Radio fokuserar på ljudet, bidrar vi till en mångfald i medieutbudet så att fler röster kommer till tals och fler granskar makten.

För att få prata mer med er, ni som i grunden är våra uppdragsgivare, turnerar Sveriges Radio under våren med två husbilar till fler än 100 platser över hela Sverige. Det är viktigt för oss att träffa lyssnare, men minst lika viktigt är det att prata med er som inte lyssnar i dag. Imorgon finns vi på torget i Kinna på förmiddagen och i Knallelland på eftermiddagen. På tisdag kommer vi till Ulricehamn på förmiddagen och till Hässleholmen i Borås på eftermiddagen. Vi hoppas att många vill ta chansen att komma och prata med oss och bidra till att påverka framtidens Sveriges Radio, så att vi kan bli ännu bättre.

Cilla Benkö, vd, Sveriges Radio

Björn Löfdahl, programdirektör

Mattias Johansson, tf kanalchef, P4 Sjuhärad

Annons
Annons
Annons
Annons