Debatt

Frågan om hållbar utveckling upp i rök?

Debatt

Under Almedalsveckan förvånades jag, och under miljö- och hållbarhetskonferensen i Rio de Janeiro fanns ingen kapacitet för beslut.

Artikeln publicerades 27 augusti 2012.

I mitt stilla sinne ställer jag mig frågan, vart har frågan om hållbar utveckling tagit vägen? Borde inte debatten vara intensivare än någonsin? Vi måste alla ta vårt ansvar. Att stimulera våra lärosäten att bli miljöcertifierade är en bra start.

Som rektor på en högskola tycker jag att det är vårt ansvar att vi som utbildar framtidens beslutsfattare, chefer, ingenjörer, lärare, designer och sjuksköterskor har hållbar utveckling i fokus i utbildning och forskning. Det ska vara naturligt för oss. I våras premierades Högskolan i Borås för vårt miljöarbete. Vi blev då landets femte lärosäte som miljöcertifierades – men det borde vara fler. Det skulle vara en morot för landets alla universitet och högskolor om man belönades för miljöarbetet, och det redan i den kommande forskningsproppen. Varför inte ge de miljöcertifierade lärosäten en särskild tilldelning för finansiering av forskning inom området?

För det ska erkännas att det är ett tufft arbete att miljöcertifieras. Det är tidskrävande och innebär att alla involveras. Rutiner och handlingsplaner ska iscensättas och efterföljas. Det får inte bara bli ett pappersarbete. Frågan är varför vi satsar tid och resurser. Svaret är enkelt: Vi vill göra det vi kan för att kommande generationer ska ha likvärdiga eller till och med bättre förutsättningar för ett gott liv. Det förutsätter att klimathotet bemästras. Vi överutnyttjar våra tillgångar och det är nödvändigt med en långsiktighet i vårt sätt att hantera tillgängliga och begränsade resurser.

Hållbar utveckling är en process som bygger på en över tid allt större medvetenhet hos oss alla om samband, möjligheter och restriktioner. Universitet och högskolor har en viktig uppgift i att öka kunskaperna och medvetenheten. Det kan vi göra genom vår forskning via experiment och observationer, genom beskrivning av risker utifrån rådande omständigheter eller dilemman. Eller genom att aktivt förena olika perspektiv för att få fram nya kunskaper som berikar förståelsen för innebörden av hållbar utveckling.

I slutet av augusti startar vi ett debattseminarium på Högskolan i Borås. Varje månad ska vi diskutera ett hållbarhetsdilemma i vardagen och olika personer för och emot få säga sitt. Hållbart resande, finns det? är rubriken på det första då Jacob Lagercrantz för Gröna bilister möter vår egen professor Mohammad Taherzadeh.

Alla måste ta ansvar. Premiera miljöcertifierade lärosäten – det banar väg för en miljösmart framtid.

Björn Brorström
rektor vid Högskolan i Borås