Debatt

Förbjud nyregistrering av fossilbilar

Debatt ,
Foto: Leif R Jansson / TT

Om vi förbjuder nyregistrering av fossilbilar så kan vi sedan tvinga de stora drivmedelstillverkarna att snabbt höja andelen förnybart i pumparna till 100 procent, skriver Tim Gahnström.

Äntligen syns Borås i riksmedia. På ett par veckor har Janne Berglund samlat över 400 000 medlemmar i sin grupp Bensinupproret 2.0.

Sedan i julas har råoljepriset stigit med 50 procent och bensinpriset har farit upp mot 17 kronor. Över tid må priset inte ha stigit så mycket jämfört med löneutvecklingen, men många är förbannade och vill se en annan, bättre politik för att möta framtiden.

”Med dessa två ganska enkla åtgärder blir det möjligt att ladda och tanka våra bilar med svensk energi och bryta oljeberoendet utan bensinskatt och utan att människor blir arga och klimatet far illa.”

Under lång tid har bensinskatten varit ett av få politiskt möjliga styrmedel. Ekonomerna har med en dåres envishet upprepat att skatt och prismekanismen är det effektivaste styrmedlet.

Ekonomerna kanske har rätt, men är det alltid effektivitet vi vill ha? Borde vi inte istället fråga oss vad det bästa styrmedlet är? Betyder effektivitet samma sak för en ekonom som för alla andra? Tänk om ekonomerna har fel eller om vi i effektivitetens namn styr mot en demokratisk krasch?

Alla förstår att det inte är jättebra att vi är beroende av flödet av olja från shejker och oligarker och att vi inte bör förstöra klimatet och släppa ut giftiga avgaser på våra barn. Men det betyder inte att ytterligare pålagor på folk som har långt att åka måste vara rätt väg mot en hållbar framtid.

Redan i dag är elbilen en bättre produkt som kräver mindre service, är billigare att köra och bekvämare att äga. Inom några få år kommer nästan alla välbeställda människor att köra elbil och njuta av billiga resor och bekymmersfritt bilägande, medan andra med begagnade fossilbilar kommer betala överpriser för den lilla mängd bensin som finns att förbränna.

Det framstår inte som en jämlik, rättvis eller lockande framtid. Snarare låter det som ett recept på polarisering, klasshat och en osämja mellan stad och land.

Var landar vi om vi vänder på kuttingen? Om vi frågar oss vad som krävs för att vi skall kunna ta bort bensinskatten och flytta Rot- och Rut-avdraget från köksrenoveringar och städservice för villaägarna till service och bilreparationer för dem som fortfarande är tvungna att köra fossilbil? Hur ser ett rättvist reseavdrag ut? Kan vi värna planeten och kommande generationer utan bensinskatt och utan att folk far illa?

Jag tror att det går, om vi förbjuder nyregistrering av fossilbilar så kan vi sedan tvinga de stora drivmedelstillverkarna att snabbt höja andelen förnybart i pumparna till 100 procent.

Med dessa två ganska enkla åtgärder blir det möjligt att ladda och tanka våra bilar med svensk energi och bryta oljeberoendet utan bensinskatt och utan att människor blir arga och klimatet far illa.

Jag hoppas att Janne Berglund fortsätter engagera sig i frågan om hur vi skall forma vår gemensamma framtid utan att vi sliter ut vare sig människor eller planet.

Kanske ses vi på torget den 24 maj och letar efter nya stigar mot en hållbar framtid?

Tim Gahnström, miljöpartist

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.