Annons

Debatt: Flyget och bilen de enda alternativen för många

Infrastruktur • Publicerad 10 april 2018
Detta är en opinionstext i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Borås Tidning presenterade i påskhelgen en ”kartläggning” av hur vi riksdagsledamöter från valkretsen reser i tjänsten. Precis som vid tidigare granskningar är det jag som använder mest bil och flyg. Och det beror fortfarande på samma sak. Jag bor på landet.

Jag har i likhet med många landsortsbor ingen järnvägsstation i närheten. Och definitivt inte någon fungerande snabb järnväg till Stockholm. Däremot har jag nära till Landvetter flygplats och flyget är det i särklass mest effektiva sättet för mig att resa till och från Stockholm. Det gör exempelvis att jag kan flyga upp tidigt en morgon och hinna till dagens första möte istället för att resa upp kvällen före.

Annons

Att jag kör mycket bil i uppdraget beror på att jag är den ende riksdagsledamoten från valkretsen som bor långt ute på landsbygden med dåliga allmänna kommunikationer. Jag har exempelvis fem kilometer till närmaste användbara busshållplats. När jag ska på möten, verksamhetsbesök eller träffa väljare så är bilen det enda rimliga sättet för mig att resa.

Min verklighet när det gäller kommunikationer delar jag med väldigt många andra i Sverige. Kanske har jag därför också större förståelse för hur det är att leva på landsbygden än vad en del andra verkar ha.

I februari gjorde Svenska Dagbladet en enkät om riksdagsledamöternas syn på flyget. Av 349 riksdagsledamöter var vi 170 som svarade. Närmare sex av tio svarade att vi kan flyga mera. Av de moderata ledamöter som svarade ansåg samtliga att vi kan flyga mer än i dag. För samtliga allianspartier var ”en överväldigande majoritet” för att svenskarna kan flyga mer. Bland Socialdemokraterna var 20 av 47 för ett ökat flygande.

Vad tycker då vi moderater som parti om flyget? Vi vill avskaffa den nya flygskatten som började gälla den 1 april och vi vill inte lägga ned flygplatser. Vi har tydliga skrivningar om att inrikesflyget behövs och vi vill göra flyget mer miljövänligt genom ökad inblandning av biobränsle, gröna flygvägar, och investering i bränslesnålare moderna flygplan. Vi pekar som parti inte finger åt den som använder flyget, vare sig inrikes eller utrikes.

På samma sätt avvisar Moderaterna den införda indexeringen av bensinskatten som kommer att medföra automatiska, extra skattehöjningar varje år. Vi har nu också meddelat ett tydligt vallöfte, nämligen två miljarder extra kommande mandatperiod för att rusta upp och underhålla vägnätet i Sverige. Detta är en oerhört välkommen markering från moderat sida. Vi vet att människor på landsbygden behöver bilen och därmed också ett väl underhållet vägnät.

Jag har under snart tolv år försökt vara en stark röst i riksdagen även för människorna på landsbygden. De som vet hur det är att varje dag vara beroende av bilen. De som inte har någon järnväg att nyttja för längre resor och som behöver flyget för att snabbt ta sig till andra platser. De som driver företag och är helt beroende av lastbilstransporter. De som helt enkelt inser att dagens extrema politik riktad mot transporter riskerar att göra det närmast omöjligt att bo och verka på den svenska landsbygden.

Som riksdagsledamot har man ansvar för hela landet, både stad och land. Jag hoppas få sällskap i riksdagen efter höstens val av fler politiker som inte bara ser stadens problem utan även värnar landsbygden. Båda behöver varandra.

Jan Ericson (M) Ubbhult, riksdagsledamot

Annons
Annons
Annons
Annons