Flygets klimatpåverkan är större än vad som möter ögat, anser debattörerna.

Flygbolagen bör redovisa flygets totala klimatpåverkan

Debatt 2009-06-22 | Uppdaterad 2009-06-22



Flygbolagen Malmö Aviation och Sverigeflyg har gått till hårt angrepp mot aktörer som erbjuder klimatkompensering för flygresor. Kritiken går ut på att dessa aktörer skor sig genom att blåsa upp flygets klimatpåverkan. Frågan är i grund och botten mycket enkel - ska flygets "klimatkonto" belastas av sektorns verkliga klimatpåverkan eller ska man nöja sig med att bara räkna de betydligt lägre koldioxidutsläppen?


Flygets koldioxidutsläpp är, till skillnad från dess totala klimatpåverkan, lätta att mäta. Men på hög höjd bidrar flyget dessutom till klimatpåverkan genom utsläpp av kväveoxider, vattenånga och kondensstrimmor. FN:s klimatpanel IPCC uppskattar att flygets verkliga klimatpåverkan är två till fyra gånger större än de direkta koldioxidutsläppen.
De två flygbolagen hävdar att man bara ska räkna flygets klimatpåverkan från koldioxidutsläppen, med motiveringen att FN:s klimatpanel inte exakt kan ange vilken uppräkningsfaktor som är korrekt. "Någon annan lösning har vi svårt att se", skriver de i ett debattinlägg på flygbranschens egen webbplats, som beskrivs som "den självklara platsen för den som vill fördjupa sig i frågor som rör det svenska kommersiella flyget och miljön".


Detta är ett oansvarigt sätt att handskas med denna viktiga miljöfråga. Vi föreslår en enkel lösning: lyssna på forskarna i FN:s klimatpanel.
Många seriösa flygbolag arbetar med att minska sin klimatpåverkan med olika åtgärder. Det finns inget som hindrar att resenärer erbjuds klimatkompensering för bara koldioxidutsläppen - det är mycket bättre än ingenting! Men flygets totala klimatpåverkan är alltså två till fyra gånger större än så. Vi uppmanar hela flygbranschen att lyssna på forskarna i FN:s klimatpanel, och öppet redovisa att flygets totala klimatpåverkan är minst dubbel så stor som den som orsakas av bara koldioxidutsläppen.


Lasse Gustavsson
generalsekreterare, Världsnaturfonden WWF
Anders Wijkman
Europaparlamentariker (KD) och vice ordförande Tällberg Foundation



Kommentarer

  • Kabinfaktor 60% = Toyota Aygo

    När jag flög till Rom från Lettland drog vår Boeing 737 med 60% kabinfaktor 0,36 liter bränsle per person och 10 km. Min Toyota Aygo drar i snitt 0,6 liter per 10 km. Utöver förbrukningen kräver min Aygo ca 3000 km asfalt (petroliumproduktbaserat) medan den boeing jag flög konsumerade ca 4000 meter totalt av asfaltsbehov. Att flyga är att resa "komunalt" och bevisligen jäkligt miljövänligt. Tilläggas bör också att denna boeing är ca 15 år gamal teknik...


  • Flygradarbild över USA

    Visst är väl flyget en miljöbov - även om få erkänner det.
    Denna radarbild är ett "snapshot" av USA i förrgår. Man ryser.


  • Mycket snack men lite fakta.

    Då skall du se en radarbild över alla bilar som rör sig på jorden så ryser du nog ännu mer.. Okunskap är vad som skapar myten om flyget som enorm miljöbov.


  • Vadå?

    Alla bilar? Om man ser till den yta som vi patetiska människor besitter förefaller väl våra betydelse ganska obetydlig i sammanhanget? Att tro att mänskligheten har mandat att förändra klimatet är att ta sig själv på löjligt stort allvar...



huvudnyheter just nu

Johan Rydén

Debatt- och insändarsidorna ger läsarna chansen att tycka till om företeelser i vardagen. Jag, Johan Rydén, är debattredaktör och försöker se till att så många som möjligt kommer till tals. Ju kortare text, desto större chans att bli publicerad. Debattartiklar (1500-3500 tecken) skickas till debatt@bt.se och insändare (1-2000 tecken) till dialog@bt.se. Insändare får vara undertecknade med signatur, men skribenten måste bifoga namn, adress och telefonnummer.

Johan Rydén
johan.ryden@bt.se
Telefon: 033-700 07 63



Mest läst på debatt


Debatt

Skoldebatt 2014

Skoldebatt på olika nivåer. Här har vi samlat några av årets många debattartiklar som på ett eller annat sätt handlar om skolan: Läs mer

Nyheter

Dagens fråga

Debatt

Kongresshusdebatten

Nedan samlas flera av de debattartiklar och insändare som publicerats i debatten om kongresshuset.

Mest läst på bt.se


Tjänstgörande webbredaktör

Vet du någonting som vi borde skriva om? Tipsa mig direkt!

Sandra Molliver
sandra.molliver@bt.se


Kalendern

Vad händer i Sjuhärad?

Kalendern är sjuhäradsbornas anslagstavla på bt.se. Här kan kan du läsa om eller lägga in aktuella arrangemang.
Obs! Kalendern är till för föreningar och icke-kommersiella arrangemang.

Stefan Eklund, chefredaktör

Om kulturpolitiken:

Dagens svenska politikerelit ger sällan sken av att vara bevandrad i kvalificerad skönlitteratur.

Lars Näslund, politisk redaktör

Om Elmsäter-Svärds potential:

Mina egna möten med Elmsäter-Svärd har gett känslan av en politiker som inte är så ängslig, som bottnar i sig själv.

Jan Hansson, sportkrönikör

Om vinsten mot Skottland:

"9 104 åskådare är så tacksamma över att ha fått se ett historiskt ögonblick med Lotta Schelin i huvudrollen. Hennes vinkelskott i 76:e minuten för upp henne till samma nivå som Hanna Ljungberg."

Lena Kvist, kulturchef

Tips om ny teaterchef:

"Han sätter upp underbart galen politisk teater."

Vedrana Sivac, nöjeskrönikör

Allt går att ladda ner:

"Jag målade upp bilder i mitt huvud av scener, replikskiften, hemliga kyssar. "

Nyheter

Webb-tv

På bt.se/webbtv hittar du inslag om nyheter, sport, nöje och mycket mer.

Blogg

Här är BT:s bloggare

En ledarredaktion, en elfsborgare, en basketjunkie, två joggare som utmanar varandra, en näringslivsredaktör, BT:s fotografer och en designguru...
Välkommen till BT:s värld av bloggare!

Nyheter

Gilla bt.se på Facebook

Du vet väl om att du kan följa stora delar av vårt nyhetsflöde från Sjuhärad, Sverige och världen direkt på Facebook? Gör som 5 300 andra och klicka på "Gilla"-knappen nedan!


Läsvärt

Föreningsguiden

Föreningsguiden är den nya tjänsten som ersätter Inför. Tjänsten är för föreningar i Mark och Kind, som gör det möjligt för föreningslivet att uppdatera och informera medlemmar och allmänheten om vad som händer.