Debatt

Debatt: En smocka mot landsbygden

Debatt Artikeln publicerades
Foto: Fredrik Sandberg / TT

Överindexeringen av bensinskatten har bidragit till att driva upp bensin- och dieselpriset till rekordnivåer. Socialdemokraternas och Miljöpartiets politik har nått vägs ände, anser Moderaterna.

Debatt

Bensinpriset når ständigt nya nivåer och överstiger nu hisnande 16 kronor per liter, varav tio kronor är skatt. Sverige behöver en moderatledd regering så att den här skadliga politiken kan upphöra.

Frihetsmaskinen bilen ger oss på landsbygden flexibla möjligheter att resa, jobba, plugga, besöka och umgås – det vill säga leva innehållsrika liv efter tycke och smak. Landsbygden är också en motor för tillväxt: här odlas mycket av vår mat, nya innovationer omsätts i verklighet och framgångsrika företag växer.

Tyvärr duggar det tätt mellan nya pålagor. Överindexeringen av bensinskatten har bidragit till att driva upp bensin- och dieselpriset till rekordnivåer. Fordonsbeskattningen har skruvats så att varenda människa med en skaplig dragbil straffas. Dessutom föreslås att kommunerna inför miljözoner i städerna, vilket hindrar folk från landsbygden att med bil handla eller besöka.

Till råga på allt har S och MP infört en flygskatt som gör det dyrare att åka på utlandssemester. Men det slutar inte där. En kilometerskatt är aviserad på på alla fordon med envikt över 3,5 ton, med konsekvens att allt kommer bli dyrare – särskilt på landsbygden där körsträckorna är längre.

Moderaterna motsätter sig regeringens verklighetsfrämmande politik. Vi vill att dieselskatten sänks för jord- och skogsbruket, att överindexeringen tas bort, fordonsskatten skruvas tillbaka, miljözonerna stoppas, flygskatten avskaffas och att kilometerskatten aldrig införs.

Vi ser istället att våra vägar behöver rustas upp och vill därför i närtid satsa sex miljarder kronor mer till reparationer och underhåll inklusive snöröjning, varav en miljard i Västra Götaland.

Samtidigt som totalstoppen i tågtrafiken avlöser varandra säger regeringen att mer transporter ska gå på järnväg. Vi frågar oss hur. För i den mån tågen går så går de ändå inte hela vägen fram till affären, vårdcentralen eller förskolan. Bilen är nödvändig också för många kollektivtrafikresande som behöver kombinera tåg eller buss med bil för att vardagen ska fungera.

Närmare en miljon hushåll i landet kör mer än 2 000 mil per år och får med regeringens politik mer än 1 800 kronor ytterligare i skatt varje år. Att lägga ytterligare börda på transporter hotar utveckling och tillväxt i hela landet och slår extra hårt mot landsbygden, särskilt när vi redan har Europas högsta bensin- och dieselskatter.

Vår slutsats är enkel. Socialdemokraternas och Miljöpartiets politik har nått vägs ände. Sverige behöver en moderatledd regering som ser och tar ansvar för alla delar av landet.

Cecilie Tenfjord-Toftby (M), riksdagsledamot

Jan Ericson (M), riksdagsledamot

Lars Holmin (M), regionråd

Annette Carlson (M), kommunalråd i Borås

Kenneth Max (M), gruppledare i Vårgårda

Sebastian Gustavsson (M), biträdande oppositionsråd i Ulricehamn

Ingridh Anderén (M), gruppledare i Bollebygd

Johan Björkman (M), oppositionsråd i Svenljunga

Gunnar Andersson (M), gruppledare i Herrljunga

Tomas Johansson (M), kommunalråd i Marks kommun

Karin Peterson (M), kandidat till kommunfullmäktige i Tranemo

Sten Bergheden (M), landsbygdspolitisk talesperson

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.