Debatt

En del träd måste bort när Borås växer

Debatt Artikeln publicerades

Fler träd kommer att sågas ner i Borås framöver, men nya träd kommer att planteras. Inne i städer är det trångt och kompromisser måste ständigt göras, påpekar Tom Andersson.

Vi älskar träd. Men vi älskar även barn. Och de äldre som vill flytta till en lägenhet. Och cyklister. Den senaste tiden har det varit en intensiv debatt om träd, om att träd ibland måste fällas när andra saker, som också behöver sin plats i en växande stad, ska byggas.

Det är lika bra att slå fast detta med en gång: Fler träd kommer att sågas ner framöver, men nya träd kommer också att planteras. Inne i städer är det trångt, och kompromisser och överväganden om hur det knappa utrymmet ska användas måste ständigt göras. Därför att vi kan älska många saker samtidigt.

”Så här är det att bygga stad. Intressekonflikter och kompromisser. Men dessa kompromisser ska inte vara utan regelverk.”

Vi vill att alla barn ska ha fina skolor, vi vill att det ska finnas skolor så att alla barn får plats. Därför blir det om- och tillbyggnad av Byttorpsskolan, redan påbörjad genom att några kastanjer togs ner. Där de stod blir det parkering, som ersättning för p-platserna där ny skolbyggnad ska stå.

Detta leder också till att oxelallén efter Vindelgatan kommer att tas bort. Lokalförsörjningsförvaltningen och stadsträdgårdsmästaren har tänkt igenom detta noga, utifrån sina professionella kunskaper. Och när skolbygget är klart kommer fler träd att ha återplanterats än som fälldes. Istället för allé bara runt delar av skolans område blir det en sammanhängande allé efter Vindelgatan och Fjällgatan. Nytt träd-slag är valt med omsorg: flikbladig klibbal som trivs bra i städer. Två intressen ställs mot varandra: stadens barn och stadens träd. Lösningen blir en kompromiss.

Vi vill också att fler äldre ska kunna hitta ett boende som passar dem riktigt bra, till exempel de som inte orkar sköta en trädgård längre. Stiftelsen Curamus planerar kooperativa hyresrätter på Bergsäter – ett utmärkt förslag tycker vi, men det går inte att genomföra utan att träd tas ner. Två intressen ställs mot varandra: stadens träd och stadens äldre.

Så här är det att bygga stad. Intressekonflikter och kompromisser. Men dessa kompromisser ska inte vara utan regelverk. När träd måste sågas ner så ska nya träd planteras, och i de fall återplantering av utrymmesskäl inte är möjlig på samma ställe, så vill vi se till att ersättningsträd planteras på andra platser i staden.

De partier som styr i Borås – C, L, MP och S – har utifrån trädfrågan också anklagats för att inte ta klimatkrisen på allvar. Detta stämmer helt enkelt inte. Vi talar ett ovanligt rakt och tydligt klarspråk om klimatet. ”Borås liksom resten av världen står inför en klimatkris. Vi vet att av människan orsakade klimatförändringar redan påverkar vår planet och att människor kommer att tvingas fly sina länder till följd av mat- och vattenbrist, översvämningar och värme.” Så skrev vi i vår första gemensamma budget.

”Så kan det inte se ut se ut på ett av våra huvudcykelstråk om fler boråsare ska känna sig lockade att cykla.”

Som en följd av detta håller en kommunal budget för koldioxidutsläpp i Borås på att arbetas fram, och i nästa steg ska den användas för att komma fram till tillräckliga åtgärder för att nå målet. Detta kommer inte att bli lätt. De fossila bränslena genomsyrar allas vår vardag från början till slut. Ibland kommer olika insatser att stå i konflikt med varandra, och då måste vi våga göra en avvägning. Detta gäller även stadens träd.

En sådan konflikt är träden längs Brämhultsvägen, ställda mot behovet av att förbättra möjligheten att cykla där. Där finns en bit cykelbana som är undermålig, bara dryg halvmetern bred, tätt inpå den hårt trafikerade och tämligen smala gatan.

Så kan det inte se ut se ut på ett av våra huvudcykelstråk om fler boråsare ska känna sig lockade att cykla. Och eftersom 30 procent av Sveriges koldioxidutsläpp kommer från vägtrafiken så är ökat cyklande en stor och viktig framtidsfråga.

Att låta ta ner 32 träd och ersätta med 45 nyplanterade saknar betydelse när det gäller den globala klimatkrisen. Däremot är träd inne i staden viktiga för den lokala miljön, bland annat kan de hålla nere temperaturen vid värmeböljor. Vår avvägning är att bättre förutsättningar för cykel i kombination med återplantering av fler träd är den bästa kompromissen i det här fallet.

Tom Andersson (MP), kommunalråd med ansvar för lokalförsörjning, trafik och klimat

Foto: Jan Pettersson

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.