Annons

Debatt: Sörgårdsidyll eller kvalitetsskola?

Tiden då varje by hade sin egen skola och egna lärare fungerar inte längre, anser skribenterna.
Debatt • Publicerad 16 maj 2018
Detta är en opinionstext i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
En lärare ansvarar inte längre för klasser på cirka 50 elever och lärarna bor heller inte längre på skolan som fallet var ännu på 1960-talet i Mark, påpekar debattörerna. På bilden från 1930 syns Höghults skola.
En lärare ansvarar inte längre för klasser på cirka 50 elever och lärarna bor heller inte längre på skolan som fallet var ännu på 1960-talet i Mark, påpekar debattörerna. På bilden från 1930 syns Höghults skola.

År 1912 utkom läseboken Sörgården av Anna-Maria Roos. En läsebok för första klass i småskolan. Boken användes i den svenska skolan under lång tid och skildrade en romantiserad bild av livet på en bondgård på landet. Uttrycket ”sörgårdsidyll” blev namnet på denna typ av miljöer.

I Marks kommun tycks begreppet fortfarande leva kvar när debatten handlar om den framtida skolorganisationen 100 år senare – 2018. Små sårbara skolor skall bevaras till varje pris. Mindre orter utarmas om inte byns skola lever vidare. Ingen vill flytta till en by utan skola!

Annons

Skolor har lagts ner i Mark sedan 70 år tillbaka och få saknar dem i dag, beroende på att utvecklingen sprungit ifrån dem. Tiden då varje by hade sin egen skola och egna lärare fungerar inte längre.

En lärare ansvarar inte längre för klasser på cirka 50 elever och lärarna bor heller inte längre på skolan som fallet var ännu på 1960-talet i Mark. 1964 fanns det lärarbostäder i Parkskolan (3 st), Assbergsskolan (1 st), Habyskolan (1 st) och även Gullbergsskolan hade en lärarbostad.

Skolor som har lagts ner de senaste 70 åren:

* Backens skola i Örby.

* Höghults skola.

* Kinnahults skola.

* Assbergskolan.

* Skephultskolan.

* Tostaredskolan.

* Rydalskolan.

Annons

* Gullbergskolan.

* Berghemskolan.

* Hajomskolan.

Det organisationsförslag som barn- och utbildningsnämnden har skickat vidare till kommunfullmäktige för beslut innebär nedläggning och förändring av några skolenheter:

* Habyskolan läggs ner.

* Björketorpsskolan ändras till F–3-skola.

* Fotskälskolan ändras till F–3-skola.

* Öxabäckskolan ändras till F–3-skola.

* Fritslaskolan 7–9, eleverna flyttas till nya Lyckeskolan.

* Örbyskolan 7–9 flyttas till nya Lyckeskolan.

Annons

Framtidens skolor i Mark behöver vara tillräckligt stora för att skapa förutsättningar för modern pedagogik, flexibla lösningar och fungerande arbetslag. Elever med specifika behov behöver stöd i mindre grupper under ledning av särskilt utbildade pedagoger. Lokalerna måste vara modernt utrustade. Vi behöver tillgång till välutbildade pedagoger med lärarlegitimation. Dessa pedagoger söker inte lediga tjänster i Mark om inte dessa förutsättningar finns.

Mark skall konkurrera med andra kommuner om de nyutbildade pedagogerna och därmed kunna erbjuda attraktiva arbetsplatser och konkurrenskraftiga löner. Lärarbristen bedöms vara 77 000 pedagoger om fem år. Nyutbildade pedagoger väljer inte nostalgiska miljöer utan resursstarka skolenheter med möjligheter till en utvecklande pedagogik.

En annan aspekt på skolförändringarna är att utbildningen bör vara likvärdig och kostnadsneutral. I dag är kostnaderna per elev väldigt olika vid skolorna i Mark. Det finns skolor där kostnaderna per elev är dubbelt så höga som vid andra motsvarande skolor. Eleverna är för få för att bära kostnaderna. En sådan resursfördelning är inte rimlig!

Liberalerna i Mark stöder det förslag som barn- och utbildningsförvaltningen presenterat.

Sofia Sjöstrand (L)

Egon Svensson (L)

barn- och utbildningsnämnden

Annons
Annons
Annons
Annons