Debatt

Debatt: Sjuhärad är med på tåget

Debatt Artikeln publicerades
Foto: Anton Hedberg

Med regeringens beslut kom det efterlängtade beskedet, att 3,8 miljarder kronor satsas för att bygga den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg. En bra infrastruktur utgör ett viktigt fundament i samhällsbyggandet, skriver S-politiker.

I dagarna fattade den socialdemokratiskt ledda regeringen beslut om en nationell plan för infrastrukturen för åren 2018–2029. I den finns viktiga satsningar för att kunna bygga Sjuhärad starkt för framtiden.

Satsningen, på totalt 700 miljarder, är den största järnvägssatsningen i modern tid. För västra Sverige, som omfattas av Halland, Värmland och Västra Götaland, innebär det såväl flera nya järnvägsbyggen som upprustning och modernisering av befintlig järnväg, och även satsningar på viktiga vägar och sjöfart. Detta har blivit möjligt genom att den S-ledda regeringen satsar 100 miljarder mer än vad som gjordes i förra planperioden.

Med regeringens beslut kom det efterlängtade beskedet, att 3,8 miljarder kronor satsas för att bygga den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg. Därutöver blir det en storsatsning på regionala banor på 2,8 miljarder kronor, bland dem Viskadalsbanan, Kust till kustbanan och spårbyten Hillared–Hestra och Borås–Herrljunga.

Det är insatser värda mycket långt mera än ”bara” pengar och tågbanor – det är satsningar som leder till att Sjuhärad byggs starkt för framtiden. Det handlar om jobb, miljö, levnadsvillkor och bättre möjligheter till en berikande fritid, för såväl ung som gammal.

En bra infrastruktur utgör ett viktigt fundament i samhällsbyggandet. Bra och säkra kommunikationer är nödvändiga för näringslivet. De är också viktiga faktorer för att få fler företag att söka sig till vårt område. Det handlar om att företagen ska kunna transportera gods, människor ska enkelt och på hållbart sätt kunna ta sig till och från jobb och studier, och de insatser vi gör nu för miljön är avgörande för framtida generationer.

Därför är även många andra satsningar i Västra Götaland som den S-ledda regeringen nu gör viktiga även för Sjuhärad: muddring i Göteborgs hamn, för att ge möjlighet till fler och större fartyg att komma in, förbättrad trafiksäkerhet och tillgängligheten på bland andra E20 och E45, satsningar på Västra stambanan samt förbättringar för att öka tillgängligheten i och runt Göteborg.

Nu fortsätter vårt socialdemokratiska arbete inom regionen, för att förstärka och förbättra infrastrukturen. Det handlar bland annat om kollektivtrafiken, med ökad tillgänglighet på landsbygd genom bättre närtrafik, strategiska och hållbara stråk i och mellan städer och, inte minst, en prisnivå som gör kollektivtrafikresandet till ett gott alternativ.

Vi vill införa en generell rabatt för unga upp till 25 år, vi vill ha bättre rabatter för grundskoleelever och vi vill införa särskilda familjerabatter inom Västtrafiks område.

Satsningar som gynnar många, inte några få, och har ett hållbart framtida samhälle som bas, det är socialdemokratisk politik i praktiken. Att investera skattemedel för att förbättra många människors vardag är betydligt viktigare än skattesänkningar för några få.

Helen Eliasson (S), gruppledare för Socialdemokraterna i Västra Götalandsregionen

Krister Andersson (S), ledamot i regionfullmäktige

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.