Annons

Debatt: Ny teknik lösningen på klimatutmaningarna – inte symbolpolitik

Svar till debattartikeln ”M tror att vi kan leva som vi alltid har gjort”, BT 10/6.
Debatt • Publicerad 23 juni 2018
Detta är en opinionstext i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Sverige är ett avlångt land i Europas norra spets och ett av Europas till ytan största länder. Det är en synnerligen dålig idé att straffbeskatta avstånd just här. För straffbeskatta avstånd är precis det regeringen gör när de inför flygskatt, kilometerskatt och höjer bensin- och dieselskatten.

Moderaterna står, precis som regeringen, bakom målet om att sänka transporternas utsläpp med 70 procent till 2030. Vi står också bakom målet om att Sverige senast år 2045 inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser. I det arbetet inser vi att det inte är transporter i sig själva som måste minska, utan utsläppen. Skogsindustrin och biobränslen spelar en stor roll i omställningen och därför är det problematiskt att regeringen nu gett klartecken för en kilometerskatt. Den kommer att drabba skogsindustrin, som till stor del är beroende av lastbilstransporter, hårt.

Annons

Moderaterna har många förslag på lösningar och en hoppfull syn på klimatutmaningen. Vi måste lösa detta här och nu, men det går inte att göra med ineffektiva symbolåtgärder. Låt oss istället se till att göra flyget och de andra transportmedlen hållbara. Alla trafikslag behövs om både stad och land ska kunna växa på samma villkor. Låt oss också se till att satsa på tydligare klimatfokus i forskningen. Vi vill exempelvis utreda ett klimatavdrag för basindustri som investerar i teknik som radikalt kan minska eller helt eliminera processutsläppen. Först då kan vi lyckas med den omställning som är nödvändig. Moderaterna tror på människors förmåga att hitta nya vägar för att lösa komplicerade problem.

Miljöpartiet lyfter fram järnvägen som ett alternativ till bilen på landsbygden. Problemet är bara att regeringen istället för att satsa på järnvägsunderhåll och utbyggnad i närtid, väljer att satsa på höghastighetståg som kommer kunna tas i bruk först 2045.

Flygskatten ökar kostnaden för att hålla samman stad och land, utan att skapa klimatnytta. Flera orter som är beroende av flyget står nu utan fungerande flygförbindelser. Vi kommer att avskaffa flygskatten om vi vinner valet men samtidigt driva på för ett mer hållbart flyg.

Det är inte bara Moderaterna som kritiserar regeringens miljöpolitik och menar att den är ineffektiv. Det gör även utomstående parter så som exempelvis Konjunkturinstitutet, som kritiserat hela sju av åtta klimatförslag i regeringens budget. Det är med andra ord dags för en ny regering som inte ser landsbygden och transporterna mellan stad och land som ett problem.

Sten Bergheden (M), landsbygdspolitisk talesperson

Cecilie Tenfjord-Toftby (M), riksdagsledamot, Sjuhärad

Annons
Annons
Annons
Annons