Annons

Debatt: Gässlösa en fossilfri stadsdel?

Gässlösa kan bli ett område för framtida bostäder i Borås. Tommy Josefsson och Anne Rapinoja i Vänsterpartiet vill att området ska bli en av Sveriges klimat- smartaste stadsdelar.
Debatt • Publicerad 22 juni 2018
Detta är en opinionstext i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Anton Hedberg

Gässlösaområdet står inför stora förändringar. Avlopps- reningsverket skall avvecklas liksom all småindustri, diverse grossister och lagerbyggnader skall flyttas till andra platser. Hela området skall planeras för i huvudsak bostäder.

När detta sker föreslår vi att stadsdelen skall planeras med stor hänsyn till Viskan som rinner igenom området samt att stadsdelen ska bli fossilfri och en av Sveriges klimat- smartaste stadsdelar.

Annons

Klimathotet är en realitet som blir mer påtaglig för varje år. I Sverige är det transporterna som står för den största andelen med utsläpp av klimatgaser. Därför bör de som bor i stadsdelen uppmuntras att i första hand åka buss eller ta cykeln. Staden Houton i Holland, som har satt cykeln på första plats, skall tjäna som en förebild.

Samtidigt är det en stor bostadsbrist i Borås med stor efterfrågan på hyresbostäder, som är ganska centralt belägna. Dessa hus skall vara klimatsmarta men ändå vara såpass billiga att vanliga människor har råd att bo där.

Stadsdelen bör därför planeras efter följande principer:

* Stadsdelen bör planeras för i första hand resor med buss och cykel. Alla gator bör vara breda cykelgator med trottoar för gående. För att göra kollektivtrafiken till ett förstahandsval bör en central gata, som är avsedd för bussar, taxi och godsleveranser, gå genom stadsdelen

* Stadsdelen bör vara en blandstad med i huvudsak bostäder med hyresrätter, men även andra bostäder, till exempel radhus. I bottenplan på några av hyreshusen bör finnas möjligheter till verksamheter som kontor, kafé, cykelverkstad och småbutiker med mera.

* Stadsdelens centrum bör förberedas för både kommersiell service samt förskola och låg- och mellanstadieskola, så att alla kan gå eller cykla till skolan och mataffären, på en bilfri cykelgata. Om det skall vara ytterligare centrumfunktioner får det avgöras i en utredning i vanlig ordning.

* Runt stadsdelen bör en bilväg planeras, med plats för parkeringsplatser (i till exempel P-hus) och med möjligheter att nå alla byggnader för olika leveranser.

* Husen bör utformas med låga U-värden, byggas med i huvudsak trä och ha solceller på alla takytor som vetter mot söder, sydväst och sydost.

* Boenden i lägenheter bör erbjudas möjlighet att kunna odla på en kolonilott och markyta för ett gemensamt växthus bör finnas med (som i stadsdelen Valla i Linköping).

* Stadsdelen bör ha utrymme för en bilpool med laddstolpar till el-bilar.

Annons

* Varje hyreshus bör ha en väder- och stöldskyddad lokal för cyklar i närheten av entrén.

* Husen bör värmeförsörjas med fossilfri fjärrvärme.

* Husen bör installeras med snålspolande toaletter och snålspolande duschar.

* Dagvattnet bör omhändertas lokalt och även kunna gå i öppna diken där det är möjligt och estetiskt tilltalande. Möjligheter till dammar bör undersökas.

Tommy Josefsson

Anne Rapinoja

Vänsterpartiet Borås

Annons
Annons
Annons
Annons