Annons

Dämpa oväsendet i skolorna

Skolan är en av väljarnas viktigaste frågor, ändå får arbetsmiljön för lärare och elever sällan särskilt stort utrymme i debatten, menar skribenterna.
Debatt • Publicerad 7 augusti 2019
Detta är en opinionstext i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Gorm, Kallestad

För snart tio år sedan rapporterade Hörselskadades riksförbund att två av tre svenska lärare tycker att ljudnivån i skolan är ett problem. Deras granskning visade att vissa skolor har ljudnivåer på samma höga nivå som verkstadsindustrier.  Detta drabbar direkt elevernas inlärning, då störande ljud hämmar koncentrationsförmågan – vilket vetenskapliga studier i sin tur visar är helt avgörande för god inlärning.

Det handlar dock inte bara om inlärning. Faktum är att höga ljudnivåer även kan ha negativ inverkan på vår hälsa. Ljud kan ge upphov till stress och andra hälsoproblem, som exempelvis tinnitus samt hjärt- och kärlsjukdomar. En omfattande tysk studie visade att lärares puls sjönk med hela tio hjärtslag i minuten när man förbättrade akustiken i klassrummen.

Annons

Så vad har hänt det senaste decenniet? Mycket tyder på att problemen består. Det finns även anledning att tro att det till och med har förvärrats, då alltför många skolor i dag huserar i byggnader och lokaler som inte är konstruerade för skolverksamhet från början.

”Genom att regelbundet mäta ljudmiljön skapar man ett underlag utifrån vilket man kan ta beslut om åtgärder för att säkerställa en god akustisk miljö.”

Det finns dock lösningar på problemet. En första viktig och konkret åtgärd är att börja mäta ljudmiljön. Sådana mätningar har varit lagstadgade vad gäller luftkvalitet inomhus i snart 30 år. Att ett motsvarande kontrollsystem för ljudmiljön saknas är anmärkningsvärt.

Dålig arbetsmiljö riskerar att förvärra den akuta lärarbrist som råder i delar av landet, något som i sin tur kan påverka skolresultaten negativt. För ett par år sedan visade Skolverkets prognos att 12 600 lärare i Västra Götaland måste anställas till år 2021 och lite tyder på att läget har förbättrats. Tvärtom visar Arbetsförmedlingens senaste nationella prognos att bristen på förskol-, grundskol-, gymnasie-, och universitets- och högskollärare har förvärrats sedan 2016.

Det är med andra ord hög tid att införa obligatorisk akustikkontroll i skolorna. Genom att regelbundet mäta ljudmiljön skapar man ett underlag utifrån vilket man kan ta beslut om åtgärder för att säkerställa en god akustisk miljö. Det kan handla om att installera undertak- och väggabsorbenter som dämpar ljudet, eller att anpassa möbler för att minska skrapljud. Men det kan även handla om mer pedagogiska anpassningar, som att förlägga raster på ett sådant sätt att inte alla elever vistas i korridorerna samtidigt.

Alla som vistas i svensk skola har rätt till en god arbetsmiljö, med lokaler som uppfyller en god standard både vad gäller luftkvalitet och ljudmiljö.

Vi vill därför uppmana politiker och andra makthavare i såväl Västra Götalands kommuner som nationellt att börja prioritera dessa grundläggande kvalitetsfrågor. Att införa en obligatorisk akustikkontroll i skolan är en konkret åtgärd som kan genomföras redan i dag.

Isak Skogstad, gymnasielärare och skribent

Colin Campbell, expert på akustiklösningar för undervisningsmiljöer

Annons
Annons
Annons
Annons