Debatt

Debatt: Borås–Göteborg på 10 minuter

Debatt Artikeln publicerades
Foto: Itsuo Inouye

Magnettåg som alternativ på Boråsbanan bör utredas seriöst, anser skribenterna.

Sverigeförhandlingen slöt avtal med olika kommuner längs med den tänkta linjedragningen av höghastighetståget. Resultatet blev cirka 1,3 miljarder kronor, vilket utgör cirka 0,5 procents medfinansiering. Fram till 2017–03–24 låg sträckan Borås–Almedal med i den prioriterade planeringen. Denna prioritering ändrades av dåvarande infrastrukturminister Anna Johansson (S) till att istället gälla Hässleholm–Lund. Boråsbanan kostnadsberäknades till 33 miljarder kronor (2015 års prisnivå), vilket var en mycket dyr prislapp. Det blir cirka 5,5 miljarder per mil.

Nu har Västra Götalandsregionen förhandlat med staten om att återta Boråsbanans prioriterade plats och den ligger nu med i den nationella infrastrukturplanen. Kostnaden för detta var cirka tre miljarder, det vill säga cirka nio procents medfinansiering. Det var en dyr förhandling jämfört med de förhandlingar som Sverigeförhandlingen genomförde. Är detta prisvärt?

Topografin mellan Göteborg och Borås är ovanligt kuperad med många branta stigningar som höghastighetståget inte klarar av. Därför krävs det omfattande tunnelbyggen och andra dyra konstruktioner för byggnationen. Därför är Boråsbanan synnerligen olämplig för höghastighetståg som dras spikrakt genom terrängen och endast klarar stigningar på två–tre procent.

Magnettåg klarar istället stigningar på cirka tio procent och byggs lämpligen på smäckra pelare, vilket gör denna typ av moderna tåg mycket lämpliga för Boråsbanans terräng. Främst på grund den lätta vikten och avsaknad av tunnelbyggnationer kan magnettåget byggas snabbare och enligt vår uppskattning med halva investeringsbeloppet. En sådan lösning kan dessutom dras ända fram till Göteborgs central inkluderat i investeringsbeloppet, vilket ger värde för pengarna.

Riksdagen diskuterar just nu ett kinesiskt förslag för höghastighetståg på bro, men magnettåget har 80 procent mindre vikt och skapar därför en jämförelsevis smäcker och billig brokonstruktion.

Magnettåget ger tio minuters färd mellan Göteborg och Borås utan stopp, vilket ska jämföras med höghastighetstågets 25 minuter. Vid flera stopp på vägen, till exempel Mölnlycke och Landvetter, förlorar höghastighetståget ytterligare tid jämfört med magnettåget eftersom magnettåget har en överlägsen accelerationsförmåga.

Sverigeförhandlingen påpekade i sin slutrapport att det är motiverat att studera magnettågets genombrott i världen. Detta har ännu inte skett i Sverige. Utred magnettågs- alternativen seriöst.

Fredrik Larsson, DSMG, företagare och expert inom järnvägscertifiering

Rune Wigblad, professor, Strömstad akademi och Högskolan i Skövde

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.