Annons

Bollebygd får inte missa tåget

Det vore förödande om vi en dag upptäcker att det byggts en ny järnväg, men att samtliga tåg passerar Bollebygd i god fart, påpekar skribenterna.
Debatt • Publicerad 18 april 2019
Detta är en opinionstext i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Anne Engström

Enligt besked från Trafikverket har man nu beslutat att göra en omstart för planeringen av en ny järnväg mellan Borås och Göteborg. Anledningen är att den aktuella sträckan finns med som ett sammanhållet projekt i regeringens beslut om ny nationell plan för åren 2018–2029.

Trafikverket har dessutom beslutat att järnvägen ska planeras för 250 km/tim och inte 320 km/tim som angavs tidigare. Detta är ett oerhört välkommet besked till Bollebygd och de övriga kommunerna i stråket. Ju lägre hastighet, desto större flexibilitet och möjlighet till fler tåg med varierande hastighet, från rena snabbtåg till regionala tåg och pendeltåg.

”Vi har visat på de goda förutsättningar som ett resecentrum i Bollebygd kan erbjuda.”
Annons

Det är därför helt logiskt att Trafikverket nu också ser nya förutsättningar för den dialog som pågår med Västra Götalandsregionen och berörda kommuner kring de regionala behoven och ”eventuellt ytterligare regionala stationer”.

En av de mest aktuella stationerna i den dialogen är Bollebygd. Det är svårt att hitta ett stationsläge mellan Borås och Göteborg med så goda logistiska förutsättningar för pendling som Kråktorp/Forsa i Bollebygd. Här ansluter inte bara Riksväg 40, utan också pendlare på den befintliga järnvägen med resande från växande orter som Rävlanda, Hind-ås, Sandared med flera. Dessutom är området redan i dag en mötesplats för vägtrafikanter från såväl norr som söder.

Att en ny station i Bollebygd finns med i den nämnda dialogen är inte en tillfällighet. Från kommunens sida har vi under många år prioriterat ett aktivt deltagande i alla de olika planerings- och samrådsgrupper som arbetat på olika sätt. Vi har visat på de goda förutsättningar som ett resecentrum i Bollebygd kan erbjuda och hur väl vi skulle vara en del av den regionala utvecklingen i vår del av Västra Götalandsregionen.

Redan den 29 augusti 2008 visade vi på kommunens absoluta vilja att finnas med i planeringen då vi bjöd in ett stort antal berörda personer från regionen, kringliggande kommuner, dåvarande Banverket, Västra Götalandsregionen, länsstyrelsen med flera.

I samband med detta avtäckte vi en skylt med texten ”Bollebygd C” vid Kråktorp och den plats där vi menade att ett nytt resecentrum borde planeras utmed den nya järnvägen.

Aktionen blev mycket uppmärksammad och allt sedan dess har frågan varit en av de högst prioriterade i kommunen. Oavsett majoritetsförändringar har detta varit en fråga där vi alltid uppträtt tillsammans och med samma konsekventa budskap. Detta har varit helt avgörande för vår trovärdighet och för att vi nu, i högsta grad, finns med när Trafikverket gör en omstart.

Ingen av oss finns i dag med i den politiska ledningen i Bollebygd och vi kan därför bara hoppas att de nya företrädarna för vår kommun förstår betydelsen av en aktiv närvaro i alla de sammanhang utanför vår kommun, där så många av de beslut fattas som ju i högsta grad påverkar vår framtid.

Det vore ju förödande om vi en dag upptäcker att det byggts en ny järnväg, men att samtliga tåg passerar Bollebygd i god fart.

Christer Johansson (M)

Peter Rosholm (S)

f.d. ordförande i kommunstyrelsen i Bollebygds kommun

Annons
Annons
Annons
Annons