Annons

”Vårt övergripande mål är att göra samhällsnytta”

Valet den 9 september närmar sig. I och med att Almedalsveckan startar öppnar Borås Tidning sin valjournalistik på bt.se för alla läsare, inte bara för de som prenumererar.
Publicerad 2 juli 2018

Varför det, chefredaktör Stefan Eklund?

– Enligt Borås Tidnings publicistiska värdegrund är vårt övergripande mål att göra samhällsnytta. Vi tycker att det är viktigt att alla Sjuhärads medborgare har möjlighet att ta del av vår journalistik om det kommande valet innan man lägger sin röst den 9 september.

Annons

Hur ser BT:s principer ut normalt sett när det gäller vilket material som ska vara öppet för fler än de som är BT-abonnenter?

– Vi är restriktiva med det. Förutom ledar- och opinionsmaterialet är det bara samhällsviktig info i realtid som även de som inte är abonnenter kan ta del av. Det kan till exempel handla om olyckor, trafikstörningar eller brott som påverkar väsentliga samhällsfunktioner. Det är en hållning som är tämligen normal i mediesverige. Och historiskt sett har nyhetsförmedling aldrig varit gratis. Det kan den inte vara om vi ska kunna göra journalistik med kvalitet och relevans.

Hur kommer BT:s läsare att märka att det snart bara är två månader kvar till valet?

– Vi satsar stort på det, förstås. I Almedalen har vi fyra journalister på plats och på hemmaplan är flera journalistiska satsningar planerade, bland annat en stor slutdebatt på Sagateatern den 27 augusti mellan Borås åtta partitoppar.

Karin SamuelssonSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons