Testbanan ser ut att bli verklighet

Regeringen höjer anslaget till fordonsforskning. Det väntas lösa finansieringen av den nya testbanan i Hällered.

Borås

– Det här är ett helt avgörande steg, säger Pether Wallin, vd på AstaZero, som skall driva testbanan.

– Ett fantastiskt bra beslut, nu har ett par pusselbitar fallit på plats, säger han.

Regeringsbeslutet innebär att anslaget för fordonsstrategisk forskning höjs från 415 till 450 miljoner kronor per år. Det framgår också tydligt att pengarna skall gå till satsningar på fordonssäkerhet, vilket gynnar den planerade testbanan.

Då Borås stad nu köpt in mark som AstaZero får arrendera och antagit planen för den nya testbanan så ser det just nu väldigt ljust ut för att den skall bli verklighet, säger Pether Wallin.

– Det här innebär att vi kan gå till våra industripartners och säga att vi fått ett åtagande från FFI, Fordonsstrategisk forskning och innovation, och nu vill vi att de gör motsvarande åtagande.

– Det här innebär också att vi kan diskutera lånefinansiering med bankerna, en av pusselbitarna har lagts för att vi skall få lån.

Testbanan skall byggas och drivas av AstaZero, ett bolag som ägs av SP, Sveriges tekniska forskningsinstitut och Chalmers tekniska högskola. Västra Götalandsregionen och Vinnova är medfinansiärer. Hur mycket av regeringens anslag som AstaZero kan få del av avgör inte regeringen, det bestämmer FFI.

Banan skall ligga mellan länsväg 180 och Volvos provbana och beräknas kosta cirka 350 miljoner kronor att anlägga. Här är det meningen att framtidens fordon skall utvecklas vad gäller säkerhet och på sikt kan det bli omkring 100 anställda här.

– Det här är väldigt positivt för Borås, säger kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson (S) om regeringsbeskedet. Testbanan kan ge många arbetstillfällen, vi kan utveckla ytterligare kompetens och med två provbanor kan vi få ett kluster för säkerhetsarbete som breddar Borås näringsliv.

Kristina Jonäng (C), andre vice ordförande i regionutvecklingsnämnden, ser att regeringsbeskedet ökar möjligheterna att finansiera AstaZeros anläggning.

– Det här stärker fordonsindustrin i Västsverige och skapar möjlighet för nya satsningar på fordonssäkerhet.

Om allt går vägen skulle ett beslut om entreprenaden kunna vara klart i augusti eller september, menar Pether Wallin.

Vad som återstår är ett tillstånd från Energimyndigheten om att flytta en kraftledning i området.