Svårt slåss mot nätextremister

Extremism () Artikeln publicerades
Foto:

Efter omfattande kritik har bland andra Twitter tagit upp kampen mot extremister. Men det finns inga magiska algoritmer för att spåra terrorister på nätet – och nytt våldsbejakande innehåll skapas och sprids hela tiden.

Twitter har upprepade gånger kritiserats för göra för lite för att stoppa konton med koppling till våldsbejakande grupper. Istället har mikrobloggen fungerat som grogrund för extremister som använt tjänsten för att sprida sin propaganda.

Men efter att USA:s president Barack Obama i april vädjade till techjättarna i Silicon Valley att öka sina ansträngningar tycks Twitter ha växlat upp. Nyligen meddelades att 235 000 konton stängts ner sedan februari.

Samtidigt medger företaget att det finns mer kvar att göra och att det inte finns någon "magisk algoritm" för att hitta terrorister bland användarna.

– De har en svår uppgift eftersom det sprejas ut information i ett oerhört snabbt tempo, säger Linus Gustafsson, analytiker vid Försvarshögskolan.

Att stänga ner konton är bara en åtgärd. En annan är att bemöta innehållet med motargument. Twitter samarbetar med flera organisationer och initiativ som sysslar med just detta, bland annat den amerikanska kampanjen True Islam som letar upp extremistiska budskap och svarar med filmer, grafik och annat anpassat innehåll.

– Precis som det inte finns någon algoritm som avslöjar någons åsikter, finns heller inga tweets som gör det. Vi har en grupp volontärer som sitter och går igenom träff för träff, konto för konto, säger Salaam Bhatti från True Islam.

I sitt arbete stöter True Islam på fler islamofobiska extremister än anhängare till militanta jihadistgrupper. Och enligt en ny studie från George Washington University har stora amerikanska vita nationaliströrelser sex gånger fler följare i dag än 2012.

De har gått om IS i nästan allt från antal följare till antal tweets per dag, vilket kan bero på att det finns fler nationalistiska sympatisörer än IS-anhängare eller att företagen fokuserar sina åtgärder på Islamiska staten.

Men trots att grupper som IS pressas i sociala medier gör techjättarna för lite för att förhindra att deras plattformar används för extremistiska syften, konstaterade en kommitté av brittiska parlamentsledamöter nyligen. Företagen borde ha fler anställda som övervakar innehållet och bedriva ett närmare samarbete med polisen.

"Stora företag som Google, Facebook och Twitter, med sina miljardinkomster, misslyckas medvetet med att ta itu med detta hot och vältrar över ansvaret genom att gömma sig bakom sin multinationella rättsliga status, trots vetskapen om att deras webbplatser används för anstiftan till terror" skriver Labourpolitikern Keith Vaz i ett uttalande.

Nätföretagen försvarar sig med att de plockar bort förbjudet innehåll och samarbetar med myndigheter. De drar dock olika gränser för vad som är oacceptabelt och vad som tillåts av yttrandefrihetsskäl.

Brittiska myndigheter försökte upprepade gånger få Twitter och Youtube att ta bort den ökände islamistledaren Anjem Choudarys konton, också efter det att han dömts för att ha uppmuntrat till stöd för IS. Myndigheterna kunde inte ingripa – trots att innehållet stred mot brittiska antiterrorlagar, skriver The Guardian.

– Företagen har möjlighet att ta itu med det här eftersom det är de som sitter på informationen. Det är viktigt att det finns en privat-offentlig samverkan med brottsbekämpande myndigheter och rättsväsendet i stort, konstaterar Gustafsson.

Men kampen mot nätets extremister är lite av ett sisyfosarbete – den som blir avstängd kan enkelt skapa en ny profil.

– Det är som en hydra, skär du av ett huvud växer det upp två nya. Extremisterna kommer alltid att använda de plattformar som finns tillgängliga, säger Bhatti.

Att konton stängs ned kan också göra arbetet med att motarbeta extremism svårare.

– Det finns också för- och nackdelar med att ta bort sådan här information. Sett ur ett underrättelseperspektiv försvinner ett öra för de som behöver samla in bevis för att förhindra brottslighet, säger Linus Gustafsson.

Extremister använder sociala medier för att sprida sin propaganda, en utmaning för företagen att bemöta. Arkivbild.

http://tt.se/media/image/C33AA5259CED408E8A239F6267C67CD0

Twitter har stängt ner 360 000 konton sedan mitten av förra året – men medger att det finns mycket kvar att göra i kampen mot extremismen på mikrobloggen. Arkivbild.

http://tt.se/media/image/6B6F7C0CB3C0407392C5075F170DF700

FAKTA

Brittiskt missnöje

Den brittiska parlamentsledamoten Keith Vaz tycker inte att sociala medier-företagen gör tillräckligt för att bemöta extremismen på deras plattformar. Han är oroad över att företagen bara har "några hundra" anställda som övervakar användarna och att Twitter inte proaktivt rapporterar extremistiskt innehåll till myndigheterna. Att Twitter stängt ner 350 000 konton sedan mitten av 2015 och att Google tog bort 14 miljoner videoklipp 2014 kallar han en droppe i havet.

Simon Milner på Facebook UK svarar med att framhålla att terrorister och stöd till terrorism är förbjudet på Facebook, vilket hanteras snabbt och "robust".

Youtube framhåller att man tar sin roll på största allvar: "Vi tar bort allt innehåll som uppmuntrar till våld, avslutar konton som drivs av terroristorganisationer och svarar på juridiska förfrågningar om att ta bort innehåll som strider mot brittisk lag."

Källa: The Guardian (TT)

Visa mer...