Störste talangen: "Jag ska starta ett nytt potentiellt miljardföretag"

Borås Artikeln publicerades

"Jag ska starta ett nytt potentiellt miljardföretag. 100 miljoner är inget stort företag för mig. Och den här gången ska det gå snabbare."

Det säger Jarno Vanhatapio, grundare av framgångsrika Nelly.com och i topp på BT:s talanglista, som nu står i startblocken för ett nytt företagsrace.

I år är det tio år sedan Jarno Vanhatapio började sälja bad- och underkläder på nätet under namnet Nelly.com. Då var både lager och kontor inhyst i hans etta på Byttorp. Nu är lagret i Falkenberg lika stort som fem fotbollsplaner, över 110 personer arbetar i företaget och 2011 omsatte Nelly.com 630 miljoner kronor.

– De första fyra åren handlade det bara om att överleva. Då var det ingen som trodde på e-handel med kläder och bara 1,5 procent av allt mode såldes på nätet. Nu är e-handeln för mode uppe i 7,5 procent, säger Jarno Vanhatapio.

2007 såldes 90 procent av Nelly.com till CDON Group. Jarno Vanhatapio fortsatte efter affären som inköps-, försäljnings- och marknadschef för företaget men har sedan en tid tillbaka mer och mer trappat ner sitt engagemang i företaget. I dagsläget är han rådgivare för Nelly.com, och då framför allt för företagets nya vd.

– De har bevisat att de klarar sig alldeles utmärkt utan mig och jag vet att Nelly alltid kommer att vara ett företag som det går bra för.

Jarno Vanhatapio harnu siktet inställt på att starta sin nästa företagsresa. Framgångarna med Nelly.com har öppnat många dörrar, och erbjudanden om anställningar och uppdrag har inte saknats, men Jarno har konsekvent tackat nej till alla förfrågningar.

– Jag har bland annat fått erbjudanden om att sitta i bolagsstyrelser för börsnoterade företag, men efter att ha gjort nio år i Nelly vet jag att det roligaste är själva resan och starten av ett nytt företag. Jag kommer att börja helt från noll, jag har inte ens ett löneutbetalningsprogram den dagen jag startar om.

Hans kommande projekt är i princip nyckelfärdigt, men kommer inte att sjösättas förrän han avslutar sin formella anställning och blir utköpt som delägare på Nelle.com. Jarno är än så länge ganska förtegen om vilken bransch det är han kommer att verka i. "Det är något helt annat än mode, men det är inom e-handel”.

– För mig har Nelly handlat mer om e-handel än om mode. Jag vill göra det en gång till, och ännu bättre. Det var ingen som trodde på mig när jag började med Nelly. Ingen trodde då att det gick att sälja kläder på nätet, säger han och fortsätter:

– Jag vill gå i bräschen och förändra något. Jag kommer att gå in i en bransch som inte fungerar på nätet idag, men som har samma förutsättningar som modehandeln hade för några år sedan.

Att placera sig itoppen på Borås Tidnings talanglista gjorde gott för Jarno Vanhatapio. ”Inom e-handelsvärlden blir jag ju kallad för veteran, så att kallas för talang känns bra”, konstaterar han. Som arbetsgivare är han hängiven och intensiv, men under de tio år som gått har han också förändrats. Både som person och chef.

– Jag är ingen råbarkad psykopat längre som jag var de första fyra åren. Jag var verkligen inte den perfekta ledaren, och kommer heller aldrig att bli det, det är jag medveten om idag. Nu kan jag se att jag förr delade in människor i två olika läger, antingen var man skitbra eller så var man dålig. De som jag tyckte var skitbra fick jag också att springa ännu fortare och göra ännu bättre ifrån sig. Jag kan ångra att jag inte riktigt gav de andra chansen. Ett lag behöver ju olika sorters spelare, det vet jag nu.

Om Jarno var hård och krävande mot sina anställda, var han förmodligen ännu tuffare mot sig själv. Devisen att aldrig skylla ifrån sig om det går dåligt hänger uppe på väggen. ”Arbete och resultat hänger direkt ihop och man måste göra timmarna för att lyckas”, menar han. Den hårt arbetande personalstyrkan inom Nelly.com lyfter Jarno Vanhatapios fram som framgångsreceptet.

– Jag är bra på att få människor att tro på min vision och att arbeta efter samma mål. Jag kan börja gråta hur lätt som helst när jag tänker på allt arbete som personalen på Nelly har lagt ner och fortfarande gör. Nelly är mer än en arbetsplats, för många blir det en slags familj och människor som jobbar ihop där blir bästisar.

Det blir ingen 18-timmarspass längre för Jarno. Nu planerar han att hålla sig till tio, elva timmar långa arbetsdagar. Och så är han noga med att lyssna på kroppen och inte jobba mer än han orkar med. Är han trött så sover han. Tidsoptimering och att göra mesta möjliga av timmarna på jobbet är det nya.

– Jag tar aldrig tre-fika, och alla möten jag går in i säger jag att jag bara har 45 minuter till. Jag är mer fokuserad nu och jag kommer att försöka vara extremt effektiv framöver.

Jarno är snällare nu,säger han, mjukare som människa. ”Det händer något med en efter 30”, konstaterar han. De senaste åren har en välgörenhetsorganisation, Project Playground, tagit allt större plats i hans liv. Project Playground verkar i kåkstaden Langa i Sydafrika och Jarno som har ett eget idrottsintresse är skyddsängel för en fotbollsskola där ungefär 100 barn i fem olika lag spelar. I fjol köpte han fotbollsskor till alla barnen och ordnade en fotbollsturnering på plats. För det här året har han större planer.

– Jag ska flyga hit ett av lagen, det är elva barn och tre ledare, så att de kan vara med i Gothia Cup i juli. Det är en fix idé jag har fått och nu kommer det också att bli så. Jag kan se framför mig hur jag ska stå på Heden i Göteborg och heja på dem. Förra året ordnade jag en auktion där vi samlade in 700 000 kronor och skickade ner. Jag ska ha en auktion i vår igen och mitt mål är att samla in en miljon kronor netto till dem varje år.

Att det nya företagsprojektet ska bli en succé verkar närmast vara givet för Jarno. Han tror på fyra tuffa år att börja med, men siktar på att företaget ska vara lönsamt inom ett år från starten. Redan nu finns lagerplats på Speed groups nya e-businesscenter i Viared. Där väntar 23 000 kvadratmeter lageryta som just nu gapar tomma, men som Jarno hoppas kunna vara med att fylla upp inom kort. Att lämna Borås är inget alternativ.

– Borås är en volymstad, företagarna här vill att det ska vara stort. Se bara på Gina och Ellos. Och man kan inte driva olönsamma bolag i Borås, då får man lägga ned. Mina företagarkompisar här i Borås skulle skratta åt mig om jag drev något som inte var lönsamt i grunden.