Stakston bäst på sociala medier

Stockholm Artikeln publicerades
Brit Stakston är mediastrateg, författare och digital specialist. Hon blir den tredje personen som får ta emot Sparbanksstiftelsen Sjuhärads sociala medier-pris.
Foto:Sara Moritz
Brit Stakston är mediastrateg, författare och digital specialist. Hon blir den tredje personen som får ta emot Sparbanksstiftelsen Sjuhärads sociala medier-pris.

Hon är specialist på digital kommunikation och har över 19 000 följare på Twitter.

Nu får hon Sparbanksstiftelsen Sjuhärads sociala medier-pris på 100 000 kronor.

– Det är jätteroligt och fantastiskt stort, säger hon.

Mediestrategen Brit Stakston har nyligen flyttat in i ett nytt kontor på Norrmalm i centrala Stockholm. Efter många år som delägare i PR-byrån JMW beslutade hon sig för att starta den egna byrån Stakston förra året.

I samma lokal huserar även Blank spot project, en medborgarfinansierad plattform för utrikesjournalistik, där hon är en av grundarna. Där ingår även journalisten Martin Schibbye som kommer förbi med en kopp kaffe.

– I kväll har vi det första mötet med personerna som har valt att stödja oss, säger hon med stor entusiasm.

Digital affärsutveckling är ett av hennes specialområden. För närvarande arbetar hon bland annat med att ta fram en branschstandard för att skydda svenska tecknares illustrationer – ett yrke vars förutsättningar också har förändrats av digitaliseringens spridningsmöjligheter.

Hon är aktiv inom ett flertal sociala medier, men föredrar Twitter, som hon beskriver som sin främsta inspirationskälla.

– Jag prioriterar Twitter före missade samtal, sms eller mejl. Det är mitt fönster mot internet och ger snabbt en bild av vad det snackas mest om just nu. Det är också ett fantastiskt sätt att pröva sina idéer och få perspektiv.

Hon har skrivit över 37 000 inlägg på den populära mikrobloggen där hon har 19 000 följare. När hon skriver är hon alltid personlig, men aldrig privat.

– Jag tror inte att mina följare är så intresserade av vad jag gör på fritiden, utan mina perspektiv på internets utveckling. Jag är väldigt intresserad av hur samhället utvecklar sig i takt med digitaliseringen.

Hittills har hon skrivit två böcker om hur man kommunicerar i ett allt mer digitaliserat samhälle.

– Digitaliseringen handlar om mer än bara Facebook och Twitter. Det förändrar hela spelplanen och vi måste bli bättre på att se konsekvenserna av det. Vad händer när företag börjar tjäna pengar på öppen data? Som Lexbase gjorde när de hängde ut kriminella. Just nu lämnar vi den analysen i händerna på tekniskt kunniga personer.

Blir vi bättre på att se konsekvenserna kan vi också vara med och styra samhällsutvecklingen. Det finns en stor styrka i att vi är tre miljarder personer som är uppkopplade samtidigt, menar hon.

– Man ska inte underskatta kraften i vad det gör, i form av reflektion över ojämn resursfördelning och diskussioner kring hur vi gemensamt kan lösa miljöproblemen. Det är också en möjlighet att göra sin röst hörd. Med det sagt så ligger ju gamla maktstrukturer fortfarande kvar. Vi är inga uppgraderade individer, bara för att vi har utvecklat en teknik som ska hjälpa oss vidare.

Många personer som hon möter i sitt arbete är fortfarande initialt skeptiska till sociala medier.

– Jag älskar att träffa sådana människor, så får man lirka och väcka lusten kring vilken nytta de kan ha av de här plattformarna. Jag hoppas att det är just sådana personer som har nominerat mig till det här priset.

Priset mottar hon den 15 september i samband med konferensen Mötesplats Sociala medier, som arrangeras av Borås Stad, Högskolan i Borås och Göteborgsregionens Kommunalförbund.

Fakta

Brit Stakston

Född: 1961 i Gratz, Österrike. Mamma är därifrån, pappa är norsk.

Bor: I centrala Stockholm

Familj: En son.

Bakgrund: Medie- och kommunikationsvetare, specialiserad på digital affärsutveckling. Har tidigare arbetat som kanslichef för Centrum för Internationellt ungdomsbyte och Energi i skolan.

Läser: Jag ska precis börja läsa Sheryl Sandbergs bok om ledarskap. Hon är operativ chef för Facebook.

Tittar på: Mad Men. Det tog lång tid innan jag började, men nu tittar jag på de sista avsnitten med stort intresse.

Det gör jag med prispengarna: Jag ska engagera mig i fler saker där man har uppdragsgivare som inte alltid har möjlighet att betala.

På Twitter: bristakston

Visa mer...

Fakta

Juryns motivering

Tilldelas Sparbanksstiftelsen Sjuhärads sociala medier-pris 2015 för:

Hennes förmåga att beskriva, analysera och tydligt visa hur sociala medier kan användas i aktuella och angelägna samhällsfrågor.

För att hon som engagerad folkbildare, författare och debattör har varit pådrivande i utvecklingen av en medveten samhällsorienterad användning av sociala medier.

I juryn: Bengt KÅ Johansson och Lotta Johansson från Sparbanksstiftelsen Sjuhärad, Jan Nolin och Ann-Sofie Axelsson från Högskolan i Borås, Marie Ingvarsson och Göran Björklund från Borås stad och Stefan Eklund från Borås Tidning.

Visa mer...

Fakta

Tidigare vinnare

2013 – Joakim Jardenberg, rådgivare i internetfrågor

2014 – Lina Thomsgård, grundare av Rättviseförmedlingen

Om priset: Ett stipendium på 100 000 kronor som finansieras av Sparbanksstiftelsen Sjuhärad i samarbete med Högskolan i Borås och Borås stad. Det går till en person, grupp eller organisation som har utvecklat användningen av sociala medier på ett sätt som ger samhällsnytta.

Visa mer...