Annons

Splitter från 14 busskurer fick ligga: "Ingen sådan personal i tjänst"

Någon gång mellan fredag och lördag slogs flera busskurer sönder.
Trots det dröjde det ända till måndag innan någon städade upp det krossade glaset.
Borås • Publicerad 7 augusti 2012
Ännu vid tiotiden i går förmiddag låg det mängder av krossat glas vid flera av busshållplatserna längs Fristadvägen.
Ännu vid tiotiden i går förmiddag låg det mängder av krossat glas vid flera av busshållplatserna längs Fristadvägen.Foto: Lennart Magnusson
Ännu vid tiotiden i går förmiddag låg det mängder av krossat glas vid flera av busshållplatserna längs Fristadvägen.
Ännu vid tiotiden i går förmiddag låg det mängder av krossat glas vid flera av busshållplatserna längs Fristadvägen.Foto: Lennart Magnusson
Ännu vid tiotiden i går förmiddag låg det mängder av krossat glas vid flera av busshållplatserna längs Fristadvägen.
Ännu vid tiotiden i går förmiddag låg det mängder av krossat glas vid flera av busshållplatserna längs Fristadvägen.Foto: Lennart Magnusson
Ännu vid tiotiden i går förmiddag låg det mängder av krossat glas vid flera av busshållplatserna längs Fristadvägen.
Ännu vid tiotiden i går förmiddag låg det mängder av krossat glas vid flera av busshållplatserna längs Fristadvägen.Foto: Lennart Magnusson
Foto: 

– Vi har helt enkelt inte sådan personal i tjänst under helgen, säger Kristian Lans, presschef på Västtrafik.

Natten mellan fredag och lördag förra veckan krossades glaset till 14 busskurer längs med Fristadvägen. Trots att glas på vissa ställen låg i drivor på marken och på sittbänkarna, dröjde det ända till måndagen innan personal som kunde städa upp fanns på plats. Något som upprört många boende i området.

Annons

– Vi försöker alltid att röja upp och laga så fort som möjligt när det gäller skadegörelse, men vi har ingen som jobbar jour med sådant här under helgen, därför dröjde det till måndag innan vi kunde påbörja arbetet, säger Kristian Lans.

Under gårdagen städades allt glassplitter bort, men det kommer dröja ytterligare ett tag innan de trasiga glasrutorna ersätts med nya.

– Det är ett prioriterat arbete, men vi måste hinna beställa nya rutor, säger Kristian Lans.

Han påpekar också att den här typen av skadegörelse är något som kostar en hel del pengar för Västtrafik, men att det är svårt att förhindra.

– Vi har gjort en del riktade informationskampanjer, men i grund och botten är ju det här ett samhällsproblem, säger han. Men det positiva är att vi under senare tid sett tendenser till en minskning av skadegörelsen i vårt område.

Patrik Westerlund
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons