Soldater rekryterar unga med blodigt krigsspel

Borås
Foto:

Försvaret använder sig av blodiga krigsspel i sin rekryteringskampanj. Något som upprör Svenska freds.

Artikeln publicerades 25 februari 2012.

– Det spär på vanföreställningen om att krig är underhållande, säger Börje Andersson på Svenska freds- och skiljedomsföreningen
– Vi vill finnas där ungdomarna finns, säger rekryteringsinformatör Linda Tengdahl.

Just nu pågår datorspelsfestivalen Gamevision på Åhaga i Borås. En av utställarna är Försvarsmakten, där två officerare utmanar ungdomarna i datorspelet Battlefield 3, ett klassiskt och mycket populärt krigsspel.
Detta är något som Börje Andersson vid Svenska freds i Ulricehamn reagerar starkt emot.
– Jag är naturligtvis emot hela idén om att man försöker framställa krig som något spännande och underhållande. Att försvarsmakten dessutom använder de här spelen när de rekryterar ungdomar visar att de spär på den vanföreställningen, säger han.
Linda Tengdahl, rekryteringsinformatör vid försvarsmakten, är av en annan åsikt.
– Vi måste finnas där ungdomarna finns och det här är ett ställe. Nyligen var i Göteborg på en arbetslivsmässa och vi har även besökt en hästmässa, säger hon.
Tobias Funevik, en av de datorspelande soldaterna, förklarar att spelet har väldigt lite att göra med vad arbetet som soldat egentligen handlar om.
– Därför är vi också noga med att förklara för ungdomarna att det är stora skillnader på ett datorspel och på verkligheten, säger han.
Istället vill han och kollegerna informera om att arbetet inom försvarsmaken är varierande, roligt och viktigt. Att man sedan använder Battlefield 3 i rekryteringsprocessen ser han inget problem med.
– Vi vill inte jämföra vår vardag med ett tv-spel och det är vi noga med att påpeka också, säger han.
När den allmänna värnplikten försvann ställdes plötsligt helt nya krav på försvaret som nu måste slåss med andra aktörer på den öppna arbetsmarknaden om sin personal.
Försvarsmaktens har dock lyckats bra med sin marknadsföring och sina rekryteringskampanjer, vilket lett till att antalet sökande vida överstiger antalet lediga tjänster.
Det här är dock inte första gången som dessa rekryteringskampanjer kritiseras. Ett antal uppmärksammade reklamfilmer från 2010 fick mothugg både inom och utom försvarsmakten för att ge ”en lättsinnig och ansvarslös information i frågor som ytterst rör liv eller död”.
Då sade bland andra Mats Ekdahl, tidigare chefredaktör för tidningen Resumé, till Svenska dagbladet:
– Man kör med Bruce Willis-sekvenser för att visa upp en häftig verksamhet och locka med jobb. Men detta gäller unga människors yrkesval inför insatser som ytterst kan gälla liv eller död. Man får inte använda reklamtrick i så allvarliga frågor.