Annons

Sex av tio boråsare vill ha bussar på Södra torget

Sex av tio boråsare vill ha kvar bussarna på Södra torget.
Det visar en opinionsundersökning som Borås Tidning, Sveriges Television och Sveriges Radio har gjort i samarbete med Novus.
Borås • Publicerad 20 augusti 2018
Sex av tio boråsare vill ha kvar bussarna på Södra torget, visar BT:s opinionsundersökning.
Sex av tio boråsare vill ha kvar bussarna på Södra torget, visar BT:s opinionsundersökning.

Förkrossande 59 procent av boråsarna vill ha kvar bussarna på Södra torget. Det visar en opinionsundersökning som Borås Tidning, Sveriges Radio och Sveriges Television låtit Novus göra.

Endast 15 procent svarade att de vill flytta bort bussarna från Södra torget, medan 26 procent varken kunde säga bu eller bä.

Annons

– Jag är inte förvånad över att så många vill ha kvar Södra torget, det är kanske lite förvånande att det var så få som vill ta bort dem. Det är ett skönt kvitto att vår politik ligger i linje med vad boråsarna tycker, säger kommunalrådet Tom Andersson (MP).

Foto: Lars-Åke Green

Södra torget vid Viskan är Borås överlägset största hållplats, med 300 000 resenärer varje månad.

Men det är också ett busstorg som varit omdiskuterat länge.

– De stora grundproblemen är egentligen att det är väldigt trångt, väldigt otryggt och inte tillgänglighetsanpassat. Den stora fördelen är att det ligger rätt i trafiknätet och har storleken som behövs för att rymma alla stadsbussarna, säger Tom Andersson.

Kommunalrådet Tom Andersson (MP) .
Kommunalrådet Tom Andersson (MP) .Foto: Jan Pettersson

Under de 12 år Andersson varit i politiken har debatten om Södra torgets vara eller inte vara ständigt varit aktuell.

”Det kommer bli lite som vid Korsvägen i Göteborg.”

Förra året presenterades en utredning om framtidens busstrafik som tagit flera år att genomföra. Där utreddes Södra torget, men även storhållplatser på Sven Eriksonsgatan, Allégatan och vid Resecentrum. Utredningen föreslog Södra torget som det fortsatt bästa alternativet, genom en ombyggnation.

– Grundidén är en effektivare yta, med färre hållplatser och färre stående bussar. Det kommer att bli mindre spring från resenärerna. Det kommer bli lite som vid Korsvägen i Göteborg, säger Charlotta Tornvall, strategisk samhällsplanerare vid Borås stad.

I våras tog en oenig kommunstyrelse beslut om att bygga om Södra torget, dels genom tillgänglighetsanpassning, men även säkerhetsmässigt genom att alla bussar ska köras diagonalt över torget. Inga fler vändningar på torget alltså.

Det innebär att bussytan kan halveras, och plats kan göras för en vänthall och en torgyta.

– Det kommer bli ett lyft. Det blir en trevligare plats och vi får plats med en riktig cykelväg och en vänthall. För mig visar det här att man prioriterar människor i staden genom kollektivtrafik och cyklar, säger Tom Andersson.

”Det är den vackraste platsen i Borås, med Viskan som rinner nedanför. Det är orimligt att det ska vara en parkeringsplats för bussar”
Annons

Kommunalrådet Morgan Hjalmarsson har under många år varit en av de starkaste rösterna för att plocka bort bussarna från Södra torget. Redan när Liberalerna hette Folkpartiet. De vill se en knutpunkt på Resecentrum istället.

Morgan Hjalmarsson (L)
Morgan Hjalmarsson (L)

– Det är den vackraste platsen i Borås, med Viskan som rinner nedanför. Det är orimligt att det ska vara en parkeringsplats för bussar, säger Hjalmarsson.

Partiet har en vision om ett torg och en mötesplats, ”Idén är att Stadsparken växer ut över Viskan”.

Än så länge utan att få gehör för sina tankar, vilket resultatet av opinionsundersökningen också visar.

– Jag tror att det beror på att en del tror att vi vill ta bort bussarna helt från centrum. Det vill vi inte. Tanken med knutpunkt på Resecentrum är att det ska vara en byteshållplats. De flesta bussar går förbi där redan idag, säger Hjalmarsson.

– Vi tycker fortfarande det är en jättebra idé, men vi måste gå ut tydligare och tala om vad vi vill med busstrafiken. Att omvandla Södra torget tror jag många tycker är bra, men många är rädda för att det blir krångligt att ta sig med buss till stan.

Foto: Lars-Åke Green

Han jämför debatten om Södra torget med den som fördes inför att staden byggde Sandwalls plats för drygt tio år sedan.

– Det var en folkstorm då, men vi stängde av vägen, och jag tror inte att någon ångrar det beslutet idag. Det är samma motstånd nu som då. Jag kan sakna lite öppenhet för förändringar från andra partier.

Idag görs 8,9 miljoner resor med stadstrafiken. Tjänstemännen bedömer att Södra torget kommer ha kapacitet för det uppsatta målet på 11,6 miljoner resor.

Men Södra torgets framtid som busstorg är inte given innan det är bestämt var Götalandsbanans framtida stationsläge kommer ligga.

Joel EngblomSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons