PR-kampanjen blev ett fiasko!

Borås Artikeln publicerades

Det blev fiasko när Borås stad skulle marknadsföra staden med utropstecken.

I går skulle kampanjen ha avslutats, men redan i onsdags i förra veckan fick informationsavdelningen rädda det som fanns kvar av utropstecknen – vandaliseringen blev för stor.

De stora röda utropstecknen som skulle uppmärksamma boråsarna ”att vara stolta över sin stad” blev vandaliserade.

Kostade 700 000 kronor
700 000 kronor kostade kampanjen med 53 utropstecken. Tolv stora röda utropstecken i frigolit placerades ut över staden, övriga tecken var virtuella länkar på Borås stads hemsida där skådespelaren Helge Skoog och studenten Anna Lindström presenterade aktuella platser i Borås.

De tolv stora utropstecknen i frigolit fanns utplacerade på strategiska platser för att uppmärksamma boråsarna att det händer mycket i staden.

Ryckte ut och städade upp
Men istället för att bli stolta över sin egen stad var det personer som vandaliserade utropstecken.
– Vi fick rycka ut redan förra onsdagen och samla upp det som fanns kvar av utropstecknen, de flesta var sönderslagna, helt enkelt vandaliserade, säger Marie Ingvarsson, tillförordnad marknadsförings- och informationschef.

”Meningslös vandalisering”
– Tråkigt att det blir på det här sättet. Utropstecknen kan ses som ett yttersta exemplet på meningslös vandalisering. Det hjälper inte att bli upprörd och ledsen över en meningslös vandalisering, det gäller att fortsätta kampen att ändra attityderna hos dem som vandaliserar, säger Ulrik Nilsson (m), kommunstyrelsen ordförande.

Ulf Olsson (s), vice ordförande i kommunstyrelsen. säger till BT:
– Det är tragiskt att saker och ting inte får vara ifred. Kampanjen kostade 700 000 kronor sammanlagt med utropstecknen, den stora kampanjen på internet och annonser i tidningarna. Man kan alltid ifrågasätta kostnader för marknadsföringsinsatser, men en stad av Borås storlek måste ibland satsa på att marknadsföra sig.

Ingen utvärdering
Marie Ingvarsson kan idag inte ge ett svar på hur mycket kampanjen påverkat boråsarna att bli mer positiva till sin stad.
– Vi har inte hunnit utvärdera det som hänt, säger hon.