Nya vanor lyfter andra mejerivaror
– Det är framförallt de syrade produkterna, som till exempel creme fraiche som ökar, säger Thomas Andersson, vd på Falköpings mejeri.
Medan mjölken som bordsdryck tappar mark går produkter som ost, creme fraiche, fil och yoghurt istället stark framåt.
– Det gäller även mjölken som ingrediens i andra produkter. Ta till exempel kaffe latte, det fanns ju knappt för 20 år sedan, men nu serveras det överallt, säger Thomas Andersson.
Exakt varför trenden går i den riktning den gör är svårt att veta exakt, men en god gissning är att det har att göra med ändrade levnadsvanor.
– Jag tror vi lagar mer mat själva nu för tiden, och gärna lite mer avancerad mat. Det räcker ju att se alla matlagningsprogram på tv. Ta bara en sådan produkt som creme fraiche. Den används främst i matlagning och där ökar försäljningen hela tiden.
Jämfört med 1980-talet har också utbudet av mejerivaror ökat enormt.
– Då fanns det i stort sett bara några få smaker på yoghurt att välja på. Idag finns det hur många som helst. Dessutom finns smaksatt fil, smaksatt creme fraiche och en hel del andra produkter att välja mellan.