Klart med tio nya elbussar till Borås

Borås Artikeln publicerades
Elbuss linje 55 i Göteborg och linje 2 i Borås.
Elbuss linje 55 i Göteborg och linje 2 i Borås.

Biogas byts ut mot el. Det blir verklighet på linje 2 i Borås från och med juni 2019.

Efter långa förhandlingar är avtalet slutligen klart.

Därmed blir Borås först i Sverige med ledbussar på el i reguljär kollektivtrafik.

Om 14 månader kommer de tysta elbussarna börja rulla från Trandared via centrum till Tullen, och tvärtom. Detta efter att Västtrafik, Nobina och Borås stad kommit överens.

Elbussar finns redan i ett tiotal svenska städer, bland annat i Göteborg, Stockholm och Hässleholm. Tio stycken av varianten ledbuss (i folkmun dragspelsbuss) kommer att trafikera linje 2. Kombinationen el och led blir Borås först med i reguljär kollektivtrafik i Sverige.

– Vi visar att vi tror på Borås och att den lokala kollektivtrafiken är viktig. Det är ett paradigmskifte på gång, säger Västtrafiks styrelseordförande Lars Holmin (M).

”Forskningen tyder på att vi har en alldeles för bullrig miljö och vi vill göra vår del för att minska effekterna på den allmänna hälsan”

Västtrafiks elbusserfarenhet bygger på linje 55 i Göteborg som har rullat mellan Lindholmen och Chalmers sedan 2015. I sommar utökar man med två ledbussar som test på linje 16.

– Vi är tämligen övertygade om att det är den här inriktningen vi vill ta. Det finns en aspekt som rör buller som blir viktigare och viktigare. Forskningen tyder på att vi har en alldeles för bullrig miljö och vi vill göra vår del för att minska effekterna på den allmänna hälsan, säger Holmin.

Volvo har tillverkat ledbussar på el till linje 16 i Göteborg. Bussarna sätts i trafik till sommaren. Hur Boråsbussarna kommer se ut är inte klart.
Foto: Volvo Buses
Volvo har tillverkat ledbussar på el till linje 16 i Göteborg. Bussarna sätts i trafik till sommaren. Hur Boråsbussarna kommer se ut är inte klart.

De första stegen mot införandet av elbussar på vissa linjer togs 2016 då Västtrafik fick i uppdrag av kollektivtrafiknämnden att ta fram förslag på hur det skulle gå till.

Att bussarna sätts i trafik före årsskiftet 2019/2020 innebär att man får ta del av en statlig elbusspremie som var en förutsättning för att det över huvud taget skulle bli av.

Nobina, företaget som trafikerar bussarna i Borås sedan april förra året, kommer att stå för koncept, projektledning och laddningsinfrastruktur. Sedan tidigare har de elbussar i Landskrona och Ängelholm och kommer att införa det i Malmö, Norrtälje och Lidköping.

– Det är väldigt roligt. Vi är både stolta och glada över att kunna utveckla det här i Borås, säger Nobinas kommunikationschef David Erixon.

”Vi väljer inte tekniken först, utan utgår från den trafiklösning som blir optimal”

Att man väljer ledbussar beror på att det är nödvändigt på linje 2, menar han.

– Vi väljer inte tekniken först, utan utgår från den trafiklösning som blir optimal. Vi har tittat på hur vi kan optimera linjen utifrån resenärernas behov. Det är en stor linje med många resenärer.

Det finns två typer av laddning för elbussar; depåladdning och ändhållplatsladdning. Nobina har valt det förstnämnda. Depån kommer att vara uppdelad i två system med både långtidsladdning och högkapacitetsladdning.

– Då kommer det inte att påverka infrastrukturen. Vi vill inte att passagerarna ska vänta på bussen medan den laddas. Så mitt på dagen, när det är mindre resenärer, kan man gå in och snabbladda, säger Erixon.

Kan det bli aktuellt med fler elbusslinjer i framtiden?

– Det är vi bara positiva till. Men återigen så handlar det inte om att sätta in elbuss för elbussens skull, det måste göra nytta för kollektivtrafiken.

Att införa elbussar innebär en ökad kostnad på uppemot 20 procent jämfört med traditionella. Men den tekniska utvecklingen, med nya batterier och större produktioner, gör att kostnadsskillnaden minskar successivt, menar Erixon.

Kommunalrådet Tom Andersson (MP) har hela tiden varit positiv till elbussar i Borås. Nu är han glad att det är klart.

– Det är något vi har pratat med Västtrafik väldigt länge om. Jag tror att det från början kommer att finnas ett intresse för att åka med de här bussarna och att det blir en allmänt positiv utveckling. Bussarna har god kapacitet och är tysta. Det är jätteroligt, säger han.