Kultur & Nöje

Kläder som konst på Textilmuseet

Kultur & Nöje Artikeln publicerades
Nikoline Liv Andersen: "Kung engle har vinger".
Foto:
WILHJA: "Corb".
Foto:
Augusta Chavarria Persson: "Mantel". Maskinstickat tyg i shetlandsull och lin.
Foto:

Kan kläder vara konst? Textilmuseet i Borås ställer frågan och ger också svaret med en påfallande vital och aktuell utställning där begreppet konst får stå för både kunnande och fantasi.

Shapes of Fashion – Nordic Artwear

Plats: Textilmuseet i Borås

Pågår till: 26 mars 2017

Textilmuseet har de senast åren presenterat en hel rad uppmärksammade utställningar med inriktning på mode, och den nyöppnade Shapes of Fashion – aktuell, högkvalitativ och fylld av ungdomlig vitalitet och framåtanda - har alla möjligheter att bli en lika stor framgång. Särskilt roligt eftersom det är museets egen produktion, med den svenska modegurun Cay Bond som curator.

Bland de 12 nordiska modeskapare hon valt ut för utställningen finns både kända och mindre kända namn. En del arbetar för stora internationella modehus, flera har också skapat kläder för världsstjärnor.

Bland dem är Bea Szenfeld, vars kreationer burits av såväl Lady Gaga som Björk.

Hennes monter hör till de allra mest spektakulära, med otroligt läckra skapelser, böljande mjuka, knivskapt vassa eller kubistiskt hopknycklade – alla gjorda i ekologiskt papper som vikts för hand. En idé i tiden, gestaltad i det mest utsökta hantverk.

Skulpturalt mode kallar hon själv det som hon och övriga deltagare visar här. Därmed sätter hon fingret på själva grundtanken med utställningen, nämligen att spinna vidare på den fråga som väcktes efter Iris van Herpen-utställningen för två år sedan: var går gränsen mellan mode och konst?

Så – vad är det som visas den här gången, är det kläder eller konst? Definitivt kläder, vill jag påstå, eftersom alla plagg är fullt bärbara. Men det är absolut kläder som tangerar gränsen till konstverk, och ibland överskrider den.

Ett tydligt exempel finner man hos designerparet Astrid Olsson och Lee Cotter. De är båda ursprungligen dansare och tillsammans med koreografen Kenneth

Kvarnström har de skapat verket Flowerbed. I deras monter visas inte bara själva scenkostymen utan i en videoupptagning får man också se hur den fungerar i full rörelse och blir till en väsentlig del i dansföreställningen.

Att just scenkostymering är ett betydelsefullt område när det handlar om klädskapande i konstens gränsmarker ses många prov på här. Som i Nikoline Liv Andersens teatrala installation med små gnomliknande, bevingade figurer där hon lagt lika mycket krut på kroppsutformningen som på kläderna. Eller i Tonje Plurs draperade, arkitekturinspirerade klänningar. Med sin klassiska framtoning och dekolletage som liknar inbyggda notställ får de mig att tänka på kören i ett grekiskt drama.

Rent måleriska associationer ger Martin Bergströms tryckta tyger med naturbaserade mönster som han låter välla ut över hela montern, medan Henrik Vibskovs kraftfulla, abstraherade formspråk för med sig en fläkt av det tidiga 1900-talets färgstarka modernism.