Annons

Inte bara svenskt guld som glimmar i ostdisken

I annonser och på nätet deklarerar svenska butiksjättar och livsmedelstillverkare att de stolt stödjer svenska bönder i torkan och uppmanar konsumenterna köpa svenskt kött.
Men i ostdisken ser det annorlunda ut.
– Mer än varannan ost som säljs i dag är importerad, säger Claes Persson, VD för Sveriges minsta mejeriförening lokaliserad i Herrljunga.
Sverige • Publicerad 9 augusti 2018 • Uppdaterad 15 augusti 2018

Den svenska flaggan syns överallt i ostdisken. På en rad förpackningar står det klart och tydligt att osten är gjord i Sverige och på svensk mjölk. Men dessa produkter samsas med en rad andra ostar med liknande förpackningar och svenskklingande namn. Men om du läser innehållsförteckningen är de egentligen gjorda på mjölk från Danmark, Tyskland och Nederländerna.

Claes Persson är VD för Gäsene Mejeri i Herrljunga, Sveriges minsta mejeriförening och ett av få självständiga mejerier i landet. Han säger att han upplever en dubbelmoral från livsmedelsbutiker och tillverkare i samband med sommarens torka.

Annons

– Det är mycket slå sig över bröstet om att “nu köper vi bara svenskt kött” och det är förstås bra. Men det finns mer än svenskt kött. Det finns svenska grönsaker och mejerivaror också. Men det är som att de varit tillräckligt duktiga nu. Samtidigt är mer än varannan ost som säljs idag importerad.

”Det är mycket slå sig över bröstet om att “nu köper vi bara svenskt kött””

Att gå till affären och köpa en nederländsk ost som Edamer gjord på mjölk från Nederländerna är kanske inte så konstigt. Men Arlas Hushållsost? Eller Stureost, som har sitt ursprung i Sävsjö i Småland, men görs på dansk mjölk? Eller Ockelbo ost som inte alls tillverkas i Ockelbo utan utomlands?

Vissa klassiska svenska ostar som Herrgård, Präst, Svecia och Grevé skyddas idag av licenser som gör att de måste tillverkas i Sverige och på svensk mjölk. Men det finns påtryckningar inom mejeriindustrin för att ändra även på detta.

– Scan som är marknadsledare i köttbranschen har nationell svensk prissättning på kött medan Arla har en internationell mjölkprissättning. Det kan vara en orsak till varför svenska köttbranschen uppfattas som mer enad i sin kommunikation mot marknaden.

Och sommarens torka har knappast underlättat situationen för de svenska bönderna.

– Det stora problemet är att varje kossa som måste slaktas kommer innebära en tom båsplats. Och det kan ta många år innan den fylls igen. Om det ens kommer någon för gården kan ju behöva lägga ner.

– Många konsumenter tror att kommer det regn på lördag så är krisen över. Men konsekvenserna av detta kommer pågå i flera år.

”Leverantörer och kunskap försvinner, det gör framtiden ännu mer osäker.”

Mjölkproduktionen i Sverige har minskat sedan andra världskriget. Claes Persson säger att risken är att om den sjunker ytterligare så blir Sverige utarmat på expertis. Redan nu är det svårt att få tag i veterinärer eftersom det är så glest mellan gårdarna.

– Ny foderutveckling och utbildning sker utomlands. Leverantörer och kunskap försvinner, det gör framtiden ännu mer osäker.

Att mycket ost idag görs utanför Sverige tror Claes Persson dels är en kostnadsfråga.

Annons

– Vi har en bättre djurhållning i Sverige. Vi kan exempelvis inte använda antibiotika på korna i förebyggande syfte. Det kravet finns inte utomlands. Jag vill påstå att det gör produktionen lite dyrare men också att resultatet blir bättre och att vi behåller våra öppna landskap och värnar om ett hållbart samhälle med mindre miljöpåverkan.

”Många tror att osten man köper är svensk”

Den andra delen tror han är att konsumenterna inte är medvetna, eller rentav blir mer eller mindre vilseledda.

– Många tror att osten man köper är svensk och att man därmed stöttar den svenska bonden och det svenska jordbruket.

På frågan om hur Coop resonerar kring att stödja svenskt mejeri likt flera av deras butiker gjort gällande svenskt kött svarar Anna Maria Granholm, kategorichef för mejeri på Coop, i ett mejl till BT:

“Hos Coop är påläggsost/hårdost det största sortimentet, cirka 75 procent av den totala volymen ost vi säljer. 80 procent av detta sortiment har svensk råvara. Våra allra största ostar är svensk hushållsost och svenska klassiker som Herrgård, Prästost och Grevé.”

Och så här svarar Ica på samma fråga i ett mejl, via presschefen Ola Fernvall.

”Över 90 procent av Icas mejeriprodukter är gjorda av svensk råvara. Inom ost är andelen svensk råvara 67 procent, men inom ost finns det också mycket dessertostar, feta och Halloumi som inte har svenskt ursprung. Ica har bara svensk råvara i vår Hushållsost, Prästost, Greve, Herrgård & Svecia. Vi har också lanserat en ny egen ost, Folke, som gjort att vi köpt in närmare 2000 ton svensk mjölk. För att stötta mjölkbönderna under torkan har vi gått ut med rekommendation till butikerna att skylta upp för att uppmuntra kunderna att välja svenskt när dom handlar.”

Viktor ErikssonSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons