Högsta Domstolen kan pröva p-böter i Borås

Borås ,
– Det här budskapet hade jag inte missförstått, säger Clas-Göran Niklasson om dagens p-skylt. Parkeringsbolaget ändrade skyltningen vid Stadsparksbadet efter att ha förlorat i Borås tingsrätt.
Foto:

Clas-Göran Niklasson, Torestorp, går nu till Högsta Domstolen för att försöka få rätt mot Borås stads parkeringsbolag.

– Det handlar om principer, inte pengar, säger han själv.

Artikeln publicerades 30 juni 2016.

Niklasson fick en p-bot i höstas när han parkerat utanför Stadsparksbadet på morgonen. Han blev väldigt förvånad över detta, då han var tillbaka i god tid före klockan 9, då avgift började tas ut.

Så tolkade han själv nämligen budskapet på skylten. Förutom bokstaven P var den försedd med två tilläggstavlor, en med ordet Avgift, och under den texten 4 tim 9-18 (9-15).

– Jag vill inte betala 350 kronor för en otydlig skylt och tyckte det var värt att gå till rätten när det visade sig vara enkelt.

Niklasson vann i tingsrätten som höll med om att skylten var otydlig och stred mot lagbestämmelsen.

Men Borås stad gick vidare till Hovrätten, där ärendet gick åt rakt motsatt håll, med hänvisning till andra paragrafer i vägmärkesförordningen.

Att Niklasson nu väljer att gå vidare, trots att han tar viss ekonomisk risk, beror inte minst på att han anser att man i Borås de facto medgett att skylten var missvisande.

– Ja, för efter tingsrättsdomen och inför prövningen i hovrätten sitter plötsligt en helt annan skylt, där det verkligen framgår att avgift gäller hela dygnet.

Parkeringsbolagets vd Lennart Johansson säger i sin kommentar att detta är en "spännande tanke" men att det inte finns något samband alls.

– Vi fick en förfrågan i vintras från driftchefen för badet om att ändra skyltningen, eftersom man har ändrat badtiderna och slopat tidsgränsen för hur länge kunderna får bada.

– Och självfallet ändrade vi då den. Naturligtvis är vi intresserade av att vår uppmärkning av parkeringsplatserna är tydlig.

BT har frågat Stadsparksbadets driftchef som saken. Denne hänvisar till verksamhetschefen som rätt person i sammahanget, då han själv sysslar med rena tekniska frågor.

Verksamhetschefen Mona Carlbom känner dock inte igen den information från p-bolagets vd.

– Det vet jag inte varifrån det kommer. Vi har inte ändrat våra badtider, de har varit desamma i alla år.

– Däremot bad vi parkeringsbolaget att göra skyltningen tydligare när de införde p-avgift hela dygnet, istället för under vissa tider bara. Våra kunder tyckte skyltningen var otydlig.

– Men det är väl rätt länge sedan, ett-två år i alla fall. Tiden går ju så fort, avslutar hon.