Fällda för sexistiska annonser

Borås

Fem annonsörer i tidningen Vårflamman fälls för könsdiskriminerande reklam av Etiska rådet.
– Det var inga tveksamheter, säger Jan Fager, sekreterare i Etiska rådet.

Artikeln publicerades 24 januari 2008.

Det var i april förra året som BT berättade om att flera företagare var kritiska mot hur annonserna i Vårflamman var utformade.

Efter artiklarna anmälde två lärare saken till Etiska rådet.

Företagen i Borås som nu fälls:
Sunhouse
Stenwall & Ljungkvist Datorgraderin
Beijer Byggmaterial
Låsteam
Glastjänst

I annonsen för Låsteam poserar en lättklädd kvinna och på trosorna står det: ”Vi har nycklar till alla lås”.

Annonsen för Stenwall & Ljungkvist Datorgradering innehåller en barbystad kvinna med texten: ”One size do not fit all”.

Beijer Byggmaterial fälls för en annons föreställande en tecknad kvinna iklädd BH och med texten: ”Hos oss hittar ni inga plankor”.

Samtliga dessa annonser anspelar på kvinnans kropp som ett sexuellt blickfång och är kränkande mot kvinnor, anser Etiska rådet.

Annonserna är tecknade och tillverkade av Vårflammans redaktion. Att bilderna är handritade spelar ingen roll eftersom det är budskapet i sig som bedöms.
– Det principiellt viktiga i det här fallet är också att det är annonsören som har ansvaret, säger Jan Fager.

Flera av de fällda företagen hävdar att de inte fått möjlighet att kontrollera innehållet eller ens visste att det skulle publiceras någon annons.

Trots att rådet bara kan fälla annonsörerna skvätter en del av kritiken också på Vårflammans redaktion, anser Jan Fager.

En fällning av etiska rådet innebär inget utöver att stå vid en offentlig skampåle.
– De här företagen har nu dragit öronen åt sig och säger att de ska ha bättre kontroll.

Gymnasiechefen Lars-Göran Norvén var inte överraskad över etiska rådets beslut.
– Vi har en fruktsam dialog med skolans elevkår. Det är bara genom en förbättrad dialog mellan skolan och eleverna som vi kan få till stånd en ökad förståelse för den här problematiken.

Adam Svensson i Vårflammans redaktion uppger att förbättringar redan gjorts från tidningens sida:
– Vi har tagit till oss av kritiken och gjort något bra av det. Framför allt ska vi bli bättre på att ge annonsörerna korrektur så att misstag kan undvikas. Dessutom kommer vi att ”censurera” lite i tidningen.