Annons

Fällda för sexistiska annonser

Fem annonsörer i tidningen Vårflamman fälls för könsdiskriminerande reklam av Etiska rådet.
– Det var inga tveksamheter, säger Jan Fager, sekreterare i Etiska rådet.
Borås • Publicerad 24 januari 2008
Foto: 

Det var i april förra året som BT berättade om att flera företagare var kritiska mot hur annonserna i Vårflamman var utformade.

Efter artiklarna anmälde två lärare saken till Etiska rådet.

Annons

Företagen i Borås som nu fälls:

Sunhouse

Stenwall & Ljungkvist Datorgraderin

Beijer Byggmaterial

Låsteam

Glastjänst

I annonsen för Låsteam poserar en lättklädd kvinna och på trosorna står det: ”Vi har nycklar till alla lås”.

Annonsen för Stenwall & Ljungkvist Datorgradering innehåller en barbystad kvinna med texten: ”One size do not fit all”.

Beijer Byggmaterial fälls för en annons föreställande en tecknad kvinna iklädd BH och med texten: ”Hos oss hittar ni inga plankor”.

Samtliga dessa annonser anspelar på kvinnans kropp som ett sexuellt blickfång och är kränkande mot kvinnor, anser Etiska rådet.

Annons

Annonserna är tecknade och tillverkade av Vårflammans redaktion. Att bilderna är handritade spelar ingen roll eftersom det är budskapet i sig som bedöms.

– Det principiellt viktiga i det här fallet är också att det är annonsören som har ansvaret, säger Jan Fager.

Flera av de fällda företagen hävdar att de inte fått möjlighet att kontrollera innehållet eller ens visste att det skulle publiceras någon annons.

Trots att rådet bara kan fälla annonsörerna skvätter en del av kritiken också på Vårflammans redaktion, anser Jan Fager.

En fällning av etiska rådet innebär inget utöver att stå vid en offentlig skampåle.

– De här företagen har nu dragit öronen åt sig och säger att de ska ha bättre kontroll.

Gymnasiechefen Lars-Göran Norvén var inte överraskad över etiska rådets beslut.

– Vi har en fruktsam dialog med skolans elevkår. Det är bara genom en förbättrad dialog mellan skolan och eleverna som vi kan få till stånd en ökad förståelse för den här problematiken.

Adam Svensson i Vårflammans redaktion uppger att förbättringar redan gjorts från tidningens sida:

– Vi har tagit till oss av kritiken och gjort något bra av det. Framför allt ska vi bli bättre på att ge annonsörerna korrektur så att misstag kan undvikas. Dessutom kommer vi att ”censurera” lite i tidningen.

Vårflamman Tidningen har getts ut i 70 år av elever vid Sven Erikssongymnasiet.Skolledningen har inget inflytande över tidningen.Förra årets utgåva anmäldes till Etiska rådet av två lärare. fem av sex anmälningar har nu lett till fällningar.

Etiska rådet Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam (ERK) inrättades av näringslivet i slutet av 1988 för att motverka könsdiskriminering i reklam.ERK är en branschorganisation som ska verka för självsanering.Etiska rådet mot könsdiskriminerande reklam fäller drygt 30-40 annonsörer varje år.

Tobias Hjelm
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons