Annons

Expert: "The River visar tydliga sekttendenser"

Pastor Leo Hartikainen och församlingen The River visar tydliga sekttendenser. Det anser Rigmor Robèrt, framstående expert på sekter.
Borås • Publicerad 10 december 2009
Rigmor Robért.
Rigmor Robért.Foto: Gunnar Lundmark/Svd/SCANPIX

– Detta är så klassiskt. Det är vad man ser när det blir sektbildning. Att som pastorn anse sig ha ungefär som en telefonledning till Gud är typiskt för en sektledare, säger hon.

– Detta är klara sekttendenser. Det är typiskt att ha ett starkt ledarskap som inte får ifrågasättas, säger Leif Carlsson, ?teologie doktor, verksam vid högskolan i Jönköping.

Annons

Rigmor Robért är läkare och psykoterapeut. Hon är också föreläsare och författare och har bland annat skrivit artiklar om sekter. I samband med Knutby-morden framträdde hon ofta i media som expert på sekter. Hon känner igen många av kriterierna på en sekt när hon läst BT:s artiklar om pastor Hartikainen och församlingen The River.

– Så här gör de i Knutby också, säger hon och ser flera gemensamma drag mellan pastor Hartikainen och Knutbypastorn Åsa Waldau.

– Just den här telefonmässiga kontakten med Gud är typiskt för sektledare. Gud pratar speciellt till honom och andra kan inte höra Gud lika tydligt, säger hon och menar att i en riktig religion talar Gud lika mycket till alla.

Till en början, när någon går in i en sådan här församling, är det vanligt att personen upplever mycket kärlek, känner stark samhörighet, får nya vänner och alla är snälla.

– Det brukar kallas lovebombing. Men sedan, när man inte orkar bidra tillräckligt med pengar och arbete, då kommer strängheten och då blir ledaren arg. Är man inte lydig liknas man vid en sådan där ”bock”, säger hon och syftar på pastor Hartikainens liknelse om församlingen som en fårskock i BT i går.

Rigmor Robèrt beskriver sekten som en minidiktatur, en ficka mitt i ett demokratiskt samhälle. Det uppstår en minidiktatur där människor är rädda för sin egen beskyddare. Följden blir extrem lydnad.

Ledaren däremot ser sig själv i ett himmelskt sammanhang, övertygad om att han står mycket närmre Gud än andra.

– På läkarspråk talar vi om en elakartad narcissism.

Men en församling blir inte en sekt med en gång. Gränsen är flytande och avsikterna goda när man startar en församling. Att lämna en sekt är svårt.

– Plötsligt får dina vänner inte längre prata med dig, för du är en avfälling, så man blir väldigt ensam. Lika länge som man varit med i gruppen, lika länge ska man nog räkna med att det tar innan man är sig själv igen. Det man förlorar i en sektgrupp är bland annat integriteten.

Annons

Sekter kommer alltid att uppstå i samhället, menar Rigmor Robért.

– Detta är inget problem man kan lösa en gång för alla. Sektfenomen kommer och går. Liksom man måste sota sin skorsten eller rensa sitt avlopp, måste vi hålla emot sektbildning för att upprätthålla den andliga och sociala hälsan i samhället. Och det gäller att informera om sådana här grupper.

Kriterier på en religiös sekt:

Enligt religionssociologerna:

Gruppen har ett spänt eller ett motsatt förhållande till sin omgivning, så att de börjar följa sina egna regler.

Gruppen anser att de har den enda riktiga vägen till frälsning.

Karl-Erik Nylund, som anses vara Sveriges främste expert på sekter, karakteriserar manipulativa och farliga sekter med fyra A.

Aggression (intern kritik accepteras inte)

Aversion (mot utomstående)

Alienation (stänger av samhället utanför)

Absolut sanning.

Eva-Christina Wiel-Hagberg
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons