De vinner sociala medier-priset
#Metoo började i USA, men spreds som en lavin över världen under förra hösten.
Ämnet var sexism, sexuella övergrepp och övergrepp mot kvinnor. I Sverige har genomslaget varit stort, många branscher har ställt sig upp och gemensamt vittnat om strukturer som måste bort.
Samordningsgruppen för 65 Metoo-upprop prisas nu med årets Sociala medier-pris, ”För det genomslag den gett kampen mot sexuella trakasserier och övergrepp, både i Sverige och internationellt”.
Priset delas ut av Sparbanksstiftelsen Sjuhärad, Högskolan i Borås och Borås stad.
Priset delades ut på Västsvenska arenan, moderator var Hanna Grahn, agendachef på Borås tidning.
Representanter från Samordningsgruppen var Elin Andersson och Emmy Lilliehorn.
– Vi är jättestolta. Det är nog den bästa insatsen man har gjort, säger Elin Andersson.
– Människor som inte hade haft kontakt innan får kontakt genom den här rörelsen, säger Emmy Lilliehorn.
Anna Bergstrand, samverkansstrateg vid Högskolan i Borås, berättade från podiet om Högskolans forskning kring sociala medier.
– Forskningen i Borås inom sociala medier handlar om tekniska dimensioner, men även möjligheterna som uppstår när många använder sig av sociala medier, säger Anna Bergstrand.
– Det känns väldigt roligt vara med och dela ut det här priset, säger Bergstrand.
Kommunstyrelsens vice ordförande i Borås, Annette Carlson (M), delade ut priset å Borås stads vägnar.
– Det är självklart för oss som kommun att delta i sådant här samarbete, för att uppmärksamma de som gör bra saker, säger Carlson.
Juryn består av representanter från de tre aktörerna bakom priset, samt Borås Tidning.
– Metoo har både som global och svensk rörelse gjort en enormt positiv insats för att synliggöra övergrepp och strukturella problem. I Sverige kommer genomslaget sannolikt att leda till tryggare och mer jämställda arbetsplatser, säger jurymedlemmen Jan Nolin, professor vid Högskolan i Borås.