"Bygg båda banorna parallellt med lånade pengar"

Borås ,
Foto:

Bygg järnväg för höghastighetståg med lånade pengar och bygg båda sträckorna samtidigt. Så blir det om Sverigeförhandlingen får bestämma. Om inte, satsa då på sträckan Göteborg-Stockholm. "Positivt besked för Borås", säger kommunalrådet Ulf Olsson (S)

Artikeln publicerades 5 juli 2017.

Regeringen har förespråkat en långsam utbyggnad av en höghastighetsjärnväg i Sverige. Det vill inte Sverigeförhandlingen som i dag offentliggjorde sin ståndpunkt under den pågående Almedalsveckan i Visby.

– Det enda vettiga är att lånefinansiera detta, säger HG Wessberg, Sverigeförhandlingen.

Sverigeförhandlarna tycker också att sträckan Stockholm-Göteborg bör prioriteras, om man måste prioritera, det vill säga göra som regeringen vill och bygga på det långsammare, anslagsfinansierade sättet, och inte lånefinansiera.

– Båda sträckorna genererar stora nyttor och det är ganska små skillnader. Stockholm-Göteborg skulle ge mest effekt både vad det gäller flest tillkommande resenärer, störst tidsvinster och ger större arbetsmarknadsregioner. Och mellan Göteborg och Borås har man ju en järnväg som är knappt värd namnet, säger Sverigeförhandlaren Catharina Håkansson Boman.

Västsvenska handelskammaren, som kämpat och lobbat för en prioriterad utbyggnad mellan Stockholm och Göteborg, var på plats i Visby och gladdes åt Sverigeförhandlingens utspel.

– För oss som har lobbat jättelänge och försökt påverka så är det enormt bra nyheter. Den största nyheten på länge!

Det säger Ove Lillestöl, regionchef för Boråsregionen vid Västsvenska handelskammaren.

Vad betyder det här?

Det är ingen garanti, men nu finns det en rimlig möjlighet att man faktiskt kan bygga järnvägen till 2035. Hade Sverigeförhandlingen gått ut och sagt att man vill bygga sträckan Malmö-Stockholm först så hade det varit en garanti för att vi inte skulle få en ny järnväg här före 2050, säger Markus Ottemark, ansvarig för infrastrukturfrågor vid Västsvenska handelskammaren.

Kommunalrådet Tom Andersson (MP) beskriver Sverigeförhandlingens ståndpunkter som en jackpot.

– Det är väldigt goda nyheter, Att Sverigeförhandlingen pratar om pendlingen mellan Göteborg och Borås som en av de viktigaste faktorerna för att bygga den sträckan först är positivt, säger Andersson.

Ulf Olsson, kommunstyrelsens ordförande i Borås, tycker att Sverigeförhandlarnas besked är positivt för Borås.

– Vid en prioritering så vill Sverigeförhandlingen att man i första hand satsar på sträckan Göteborg och Stockholm, i klartext betyder det att järnvägen mellan Göteborg och Borås byggs först, säger Ulf Olsson.

Kommunalrådet från Borås håller med HG Wessberg om att det bästa vore att lånefinansiera bygget av höghastighetsjärnväg.

– Det vore tveklöst bäst att låna till den här investeringen och bygga båda sträckorna samtidigt, jag tror att det får störst effekt, säger han.

Sverigeförhandlarnas HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman presenterade dessutom ett överslag på hur lång tid det skulle ta att bygga höghastighetsjärnvägen om investeringen anslagsfinansieras, alternativet som regeringen har lagt fram. Slutdatumet för en färdig järnväg skulle då bli 2064, som allra tidigast.

– Det här är inte på något sätt klart ännu, men eftersom Sverigeförhandlarna är så tydliga kommer deras besked att ha stor tyngd i de fortsatta förhandlingarna, säger Ulf Olsson.