BT:s nyhetschef: Vi får inte nöja oss med att berätta ATT något har hänt

Borås Artikeln publicerades

Att förklara sammanhang med hjälp av rörlig bild har blivit ett succékoncept för amerikanska sajten Vox.com, och jag tror att många medier i Sverige har mycket att lära av dem.

Mediebranschen är som många andra inne i en stor digital omvandlingsprocess. Många av våra prenumeranter nöjer sig inte längre med att få papperstidning paketerad med nyheter levererad en gång per dag, utan vi måste ständigt utveckla vårt innehåll och vårt berättande.

På Mediedagarna i Göteborg förra veckan lyssnade jag till ett utmärkt seminarium av videochefen på Vox i USA, Joe Posner. Vox.com är en sajt som lanserades 2014 med ambition att inte bara berätta ATT något har hänt utan de vill alltid sätta nyheten i sitt sammanhang och förklara vad som ligger bakom. Satsningen har blivit en stor succé och idag har Vox till exempel nästan tre miljoner prenumeranter på sin Youtube-kanal.

När det kommer till att pedagogiskt förklara och visualisera är rörlig bild suveränt. Internet svämmar över med instruktionsvideos där folk delar med sig av sina filmer och därmed lär andra att byta olja på sin gamla bil, att segelflyga eller spela golf.

Vox har förstått poängen med rörlig bild. Ett av deras mest tittade klipp är det här försöket att förklara kriget i Syrien. I veckan publicerade de den här videon som förklarar hur vapnet som användes i Las Vegas-massakern i veckan kunde få iväg så många dödliga kulskott.

Vi pratar ofta här på BT att försöka se sammanhang och förklara, och ibland lyckas vi bra.

Men jag tror att vi kan bli bättre på det.

Naturligtvis är det en fråga om tid och resurser. Ibland får man helt enkelt nöja sig med att bara berätta att något har hänt, men jag tror att vi i framtiden kommer ha en ännu viktigare roll när det gäller att förklara sammanhang. Alla kan berätta att något händer, men det är mycket svårare att sätta in händelsen i ett sammanhang!

Kan BT jobba mer som Vox och förklara nyheterna med hjälp av rörlig bild?

Ja, varför inte.

Vi utvecklas och vill ständigt ta nya steg i vårt tv-arbete. Ett viktigt fokus som vi har nu är att sända direktsänd tv. I tisdags kunde du se Nyhetsbaren som vi är med och arrangerar i Kulturhuset - direkt på bt.se. Och i går var vi i Sävedalen i Partille och sände Dalstorps bortamatch i division II.

Vi pratar ofta om hur unga människor i dag kommunicerar i rörlig bild, men tv på webben är inte bara för vår yngre publik. Vår webbtv-redaktör Anton Hedbergs projekt ”Fredagsresan”, en tävling där läsarna skulle lista ut vilken ort i Sjuhärad vi ser från ovan, lockade tittare i alla åldrar. Det tror jag också att hans tv-klipp ”Åk med i tidsmaskinen - se Borås förr och nu” som vi publicerade i förra veckan gjorde.

Hör gärna av dig om du har förslag på hur vi kan utveckla vårt berättande med hjälp av rörlig bild!