Bryta mot regler kan bli en dyr historia

Att strunta i stopplikt eller köra mot rött kan bli en dyr affär för cyklister. Slarv med ljus och reflexer och att cykla på gångbanan kan också kosta rejäl slant.

Borås
Foto:

– På Allégatan är det ju många som cyklar på trottoaren och det är ett problem, säger Lars-Åke Grönbäck vid Boråspolisen.

Polisen i Borås gör inga riktade insatser mot cyklister likt kollegorna i Göteborg.

– Vi jobbar från situation till situation. Men cyklingen ökar i Borås och det måste vi vara uppmärksamma på, säger Lars-Åke Grönbäck, biträdande operativ chef vid Boråspolisen.

Ett par saker som Lars-Åke Grönbäck tycker att cyklisterna i Borås slarvar med är lyset och att cykla på trottoarer. En tur på trottoaren kan kosta 500 kronor i böter och cyklar man utan fram- eller bakljus när det är mörkt blir det också en femhundring. 750 kronor om man saknar både fram- och bakljus. Att cykla mot rött ger en bot på 1500 kronor om man blir haffad.

– Det är trångt på vissa gator i Borås och jag kan förstå att det känns otryggt att cykla i vägbanan, men det innebär inte att det är okej att cykla på trottoarer och gångbanor, säger Lars-Åke Grönbäck.

I Göteborg är situationen annorlunda. Där har polisen avsatt resurser för att hålla koll på cyklisterna. Dagligen, sedan tio år tillbaka, patrullerar två poliser Göteborgs gator per cykel för att hålla ett vakande öga på cyklister som inte håller sig inom lagens ramar. Ett arbete staden nu börjar se effekten av.

– De senaste sju åren har olyckorna, med cyklister inblandade, minskat med 80 procent. Det går att påverka, vilket detta är ett kvitto på, säger en av de cyklande poliserna, Thomas Åsenlöf.