Boråsfamiljen kritisk mot Liseberg:

"Trodde det var bättre säkerhet"

Borås Artikeln publicerades

– Jag trodde att det skulle vara bättre säkerhet på Liseberg, säger Martin Reinholdsson.

Dagen efter olyckan på Liseberg är Boråsfamiljerna oerhört besvikna på säkerheten och riktar nu skarp kritik mot nöjesfältet.

– Hade det varit bättre säkerhet hade det bara blivit en studs och så hade passagerarna suttit kvar i sätet. Det är bara en bygel som fälls ner över benen så det förvånar mig inte att de flög ur, säger Lars Haraldsson.

10-åriga Celine Reinholdsson har precis nått en längd på 141 centimeter, vilket innebär att hon nu är stor nog för att få åka alla karuseller. Hon tjatade flera gånger om att hon ville åka Rainbow, men fick nej eftersom de beslutat att köpa glass först.

Några minuter senare händer olyckan.

– Jag hade så gärna velat åka den för jag tycker att det är roligt när det kittlar i magen, men nu vill jag aldrig mer åka till Liseberg, säger hon.

– Jag blir så förbannad. Personalen borde ha agerat bättre. När den slog i första gången så kunde väl någon ha tryckt på nödstopp. Man vill ju kunna lita på attraktionerna. Jag hoppas verkligen att de ansvariga tar tag i detta nu, säger Lars Haraldsson.

– Det kändes jättekonstigt att de inte stängde Liseberg. Folk satt på restauranger och skåla som om inget hade hänt. Vi ville bara hem, säger Klara Hallenberg Haraldsson.

Mats Wedin, vd för Liseberg, ångrar inte beslutet att fortsätta låta nöjesparken vara öppen i samband med olyckan på tisdagskvällen.

– Nej, absolut inte. Och det av många skäl. Vi hade 35 000 gäster, att stänga då vore som att en medelstor svensk stad plötsligt skulle lämna parken, säger han till TT.

– Jag tycker att det är konstigt att Rainbow fått stå där i 25 år, det är ju en gammal och rostig maskin, säger Martin Reinholdsson.

Men karusellens ålder ser inte Mats Wedin som något problem. Han är fortfarande förvånad över att olyckan inträffade.

– Självklart är jag förvånad. Vi är jätteangelägna att så fort som möjligt få svaret varför det hände. Rainbow är gammal, men den renoverades 2003, då byttes i princip hela drivsystemet ut. Varje attraktion har ett eget program där underhållet gås igenom med olika periodicitet – daglig, veckovis eller månadsvis, säger han till TT.

– Det blir ju mycket tänka. Man vrider och vänder det här på alla möjliga konstiga sätt, säger Lars Haraldsson.

– Jag trodde att det skulle vara bättre säkerhet på Liseberg, säger Martin Reinholdsson.

Dagen efter olyckan på Liseberg är Boråsfamiljerna oerhört besvikna på säkerheten och riktar nu skarp kritik mot nöjesfältet.

– Hade det varit bättre säkerhet hade det bara blivit en studs och så hade passagerarna suttit kvar i sätet. Det är bara en bygel som fälls ner över benen så det förvånar mig inte att de flög ur, säger Lars Haraldsson.

10-åriga Celine Reinholdsson har precis nått en längd på 141 centimeter, vilket innebär att hon nu är stor nog för att få åka alla karuseller. Hon tjatade flera gånger om att hon ville åka Rainbow, men fick nej eftersom de beslutat att köpa glass först.

Några minuter senare händer olyckan.

– Jag hade så gärna velat åka den för jag tycker att det är roligt när det kittlar i magen, men nu vill jag aldrig mer åka till Liseberg, säger hon.

– Jag blir så förbannad. Personalen borde ha agerat bättre. När den slog i första gången så kunde väl någon ha tryckt på nödstopp. Man vill ju kunna lita på attraktionerna. Jag hoppas verkligen att de ansvariga tar tag i detta nu, säger Lars Haraldsson.

– Det kändes jättekonstigt att de inte stängde Liseberg. Folk satt på restauranger och skåla som om inget hade hänt. Vi ville bara hem, säger Klara Hallenberg Haraldsson.

Mats Wedin, vd för Liseberg, ångrar inte beslutet att fortsätta låta nöjesparken vara öppen i samband med olyckan på tisdagskvällen.

– Nej, absolut inte. Och det av många skäl. Vi hade 35 000 gäster, att stänga då vore som att en medelstor svensk stad plötsligt skulle lämna parken, säger han till TT.

– Jag tycker att det är konstigt att Rainbow fått stå där i 25 år, det är ju en gammal och rostig maskin, säger Martin Reinholdsson.

Men karusellens ålder ser inte Mats Wedin som något problem. Han är fortfarande förvånad över att olyckan inträffade.

– Självklart är jag förvånad. Vi är jätteangelägna att så fort som möjligt få svaret varför det hände. Rainbow är gammal, men den renoverades 2003, då byttes i princip hela drivsystemet ut. Varje attraktion har ett eget program där underhållet gås igenom med olika periodicitet – daglig, veckovis eller månadsvis, säger han till TT.

– Det blir ju mycket tänka. Man vrider och vänder det här på alla möjliga konstiga sätt, säger Lars Haraldsson.