Boråsare kan bli bäst i världen på reklam: "Största vi varit med om"
– Det är i särklass det största vi har varit med om, säger vd:n Mats Alfredsson.
Det är Meckas ”Framtidens skolkatalog” som har rönt stor uppmärksamhet internationellt. Idén bygger på att ungdomar via Facebook kan se vilka andra som är intresserade av samma gymnasieprogram som de själva, ett sätt för Borås kommun att marknadsföra sina gymnasieskolor.
Idén och utförandet vann nyligen så gott som rubbet i tävlingen Guldnyckeln, bland annat fick de ta emot prestigepriset Diamantnyckeln för bästa kampanj alla kategorier.
Detta ledde också till att deras bidrag blev nominerat till Echo-award, ett slags världsmästerskap i reklam och marknadsföring.
Tävlingen avgörs i oktober, och tre representanter från Mecka åker då till Las Vegas med hopp om att få ta emot ett guld, silver eller brons.
– För vår del innebär det här en enorm klapp i ryggen och ett bevis på att vi lyckas med det vi gör, säger Mats Alfredsson.
Men konkurrensen är hård, företag och organisationer från hela världen är med och tävlar om de hett eftertraktade utmärkelserna.
– I dag är det tufft att synas och nå fram med sitt budskap. Vi har själva funderat mycket kring vad som gör oss framgångsrika och kommit fram till att det är en kombination av strategiskt tänkande och kreativitet, säger Mats Alfredsson.